Tävling | Placering/Antal i klass | Rapport | Resultatlista |
Stenungsunds MS 121110 | 1/2 & 2/2 | JA | NEJ |
Arne & Torsten Lunds minne 121015 | 1/6 & 4/6 | JA | JA |
Skilling 50 120929 | 11/18 | JA | JA |
Retursladden 120922 | 13/16 | JA | JA |
Västrallyt, kartläsare | Brutit | JA | JA |
NCC Rallysprint 120714 | Brutit | JA | JA |
Gästabudstrofén 120709 | 23/40 | JA | JA |
Varvloppet 120505 | 1/16 | JA | JA |
Stenungsunds MS klubbtävling121110
I ett lagom trevligt höstväderbegav vi oss mot Stenungsunds motorområde för att köra en rallysprint som bestod av en sträcka på ca 3km som skulle köras två gånger. Detta var för oss en riktigt familjetillställning då både Daniel och B-A skule köra. I högerstolen till B-A åkte Jonas med och för första gången i en rallybil åkte Johanna med Daniel.
Redan på mastervarvet visade Johanna sinn förtjusning då hon högljut började ropa vid lättare slapp på bilen. Det här kan ju bli en bra dag tänkte Daniel.
Förstå åket gick sådär för båda ekipagen då B-A bromsade på sig och Daniel lyckades meja ner både kona och tunna. Tiderna blev därefter.
Andra vändan gick betydligt bättre och Daniel bättrade tiden med ca 7 s medan B-A också lyckades bättra sin tid.
Vi hade en rolig dag och vi fick sladda i det blöta föret vilket alltid uppskattas.
Nu är det dags för lite vintervila innan våren åter nalkas.
Arne & Torsten Lunds minne 121015
I helgen åkte vi en sprint tävling arrangerad av Laxå MK. B-A och Daniel delade bil och Jonas agerade bisittare åt B-A. I Daniels högerstol satt en nykomling, nämligen Henrik Klars som skulle få göra sina första metrar i en rallybil.
Efter en riktigt tidig avresa där vi lämnade hemmet vid fyra tiden på morgonen var det några trötta rally entusiaster som nådde Laxå 4 timmar senare. Efter anmälan och besiktning väntade rekognocering av dagens sträcka som bestod av både asfalt och grus körning. Sträckan mätte ca 2km och hade en rolig sträckning. Då vädret var mulet och lite regn var väglaget också av lite halkigare karaktär vilket ger mindre utrymme för misstag.
SS1 gick bra för Daniel/Henrik som var snabbast i klassen med 4s. För B-A/Jonas gick det lite långsammare då man inte riktigt fick till det i det halkiga väglaget och fick någon stoppsladd.
På SS2 förbättrade sig båda med ett par sekunder och Daniel var återigen snabbaste bil. B-A klättrade en placering i klassen och hade chans att avancera ytterliggare om sista åket gick bra. Daniel/Henrik ledde nu klassen med 8s inför sista åket men förbättrade återigen tiden med ett par sekunder och kunde efter detta inkassera klassegern med ca 12s. B-A/Jonas fick nu till ett bra åk och förbättrade sig igen men det räckte inte fram till pallen. Mellan 2-4 platsen var det jämnt och det skiljde endast några sekunder mellan dessa.
Kul att det gick bra och även att kunde bjuda på Henrik på en lyckad resa i bilen. Får också tacka pappa för lånet av bilen, även fast det kanske var sista gången nu när vi körde ifrån er...
Nästa tävling blir Rikspokalen nästa helg då Daniel skall åka med Per Löfqvist.
Skilling 50 20120929
Dags för comeback för Daniel bakom ratten och inte i vilken bil som helst utan dessutom i en bakhjulsdriven bil. Lite lagom nervöst då körkunskaperna i en bakhjulsdriven bil endast sträcker sig till sparamt sladdande på vinterunderlag.
Skilling 50 bjöd på 2 sträckor som båda kördes två gånger. På första vändan kände vi oss för men lyckades även få några sladder med efterföljande retursladdar. Det vi kunde konstatera var att det inte gick köra denna bil likadant som en Golf. Tidsmässigt var vi en bit efter men vi var inte hopplöst ifrånåkta vilket ialla fall var positivt även om vi denna dag inte brydde oss så mycket om detta.
På den andra vändan gick det betydligt bättre och vi förbättrade våran tid med 5s på den första sträckan och tappade nu endast dryga s/km mot snabbaste bil i klassen.
Inför SS4 så öppnade sig himmlen vilket gjorde att sträckan blev väldigt halkig. I detta väder fegade vi en del vilket gjorde att tiden rann iväg för oss.
Vi hade en riktigt rolig dag i bilen och sammanfattar vi så gik det bättre och bättre och mot slutet av dagen började så började vi närma oss konkurrenterna. Det skall nog gå att lära sig att åka en bakhjulsdriven bil med! Får tacka pappa för lånet av bil. Det var kul att sitta bakom ratten igen...
Retursladden 20120922
I nyinförskaffad bil, Volvo 740 Gr.E begav sig B-A och Daniel till Svenljunga för att köra tävlingen Retursladden arrangerad av Kinds MK.
B-A som inte kört på ett par år skulle nu återigen få sätta sig bakom ratten och leka av sig i skogarna. Vädret var inte det bästa men vägen som skulle köras två gånger hade riktigt rolig karaktär där det svängde nästan hela tiden.
Första sträckan gick bra även om det naturligtvis var lite ovant i början. Inga incidenter och bara att se över bilen innan sträcka två.
Nu kändes det mycket bättre och tempot var betydligt aggressivare. Vi var dock lite förbluffade när vi kom i mål och insåg att vi försämrat tiden från föregende åk med ca sekunden.
Resultatet blev inte det bästa men det var heller inte det viktigaste denna dag. Vi hade kul i bilen och det var också våran målsättning.
Västrallyt 20120818 (Kartläsare)
Tillsammans med Peder Eliasson åkte Daniel til Trollhättan för att mäta sina krafter mot SM fältet i tävlingen Västrallyt. Vi deltog endast under lördagen och körde DM delen av tävlingen.
Dagen började bra, med bra tempo och flyt i körningen. Frammåt eftermiddagen började vi prestera bra tider innan vi snöpligt träffade en liten bergsklack som satte stopp för vidare framfart. Bilen klarade sig hyffsat och vi blev bjudna på goda bullar ute i skogen vilket gjorde att mungiporna åkte lite högre upp ialla fall. Bara att ta nya tag!
NCC Rallysprint 20120714 (Kartläsare)
I helgen kördes NCC Rallysprint i trakterna av Karlundsborg i Danmark. Tävlingen skulle avgöras på sträcka som var cirka 1400 m lång där man i varje heat skulle avverka 3 varv. Daniel fick möjligheten att åka med Per Löfqvist i sin mycket häftiga BMW M3 E36 som är anpassad för att tävlas med på asfalt.
Vi åkte ner till Danmark på fredagen och passade på att kika in Karlundsborg innan vi slog läger vid serviceplatsen.
På lördag morgon startade tävlingen med ett kval där vi fick köra igenom sträkan ett varv på tid för att sätta startordningen inför första heatet. Här tog vi det ganska lugnt för att känna på banan och se vart man kunde gasa på och vart det var läge att ta det lite lugnare. Sträckan var ganska hoppig vilket lätt kan ställa till med problem i inbromsningarna.
Första heatet gick det betydligt snabbare än i kvalet och BMW går riktigt fint på detta underlag. Riktigt häftigt att åka med och få känna de 350 hk skjuta ifrån i asfalten. Imål i heatet utan några större missar gav fjärde snabbaste tiden totalt vilket var riktigt kul. I pausen öppnade sig himmlen och det fullkommligt vräkte ner regn. Detta var ett litet orosmoment då vi endast hade slicks med oss. Precis innan heat 2 skulle dra igång slutade dock regnet och eftersom vi inte skulle starta förrän nästan sist i heatet så hoppades vi på att det skulle torka upp på banan, vilket det också gjorde. Ibland skall man ha tur...
Det var tight i toppen så det med ett bra åk visste vi att vi hade chansen att klättra någon placering. Iväg på sträckan och nu gikc det ännu snabbare än första heatet. När jag kollade på klockan efter första varvet hade vi förbättrat oss med 2 s så det såg ut att det skulle bli en kanontid. Efter halva nadra varvet på "oljerakan" där det är väldigt studsigt ville bakaxeln inte vara med längre. När hjulen landade i marken efter ett litet gupp hög det tag och small till i hubben. Bilen slutade att driva och det var bara att rulla till sidan. Riktigt surt då det kändes som farten var betydligt högre denna gång så det hade varit kul och se hur långt tiden hade räckt. Nu fick vi istället agera publik på eftermiddagen och man får säga att arrangemanget var riktigt populärt med väldigt mycket publik, öltält och gott om mat. En riktigt gemytlig stämmning som vi inte allt för ofta ser hemma i Sverige. Vi stannade även kvar på kvällen för att grilla och ha det trevligt innan vi på söndagen begav oss hemmåt igen.
Jag får tacka Per för möjligheten att åka med och dessutom min första tävling utanför Sveriges gränser. Det var en mycket rolig upplevelse trots att vi tyvärr inte nådde målet. Nedan två stämmningsbilder
Gästabudstrofén 20120707 (Kartläsare)
När klockan ringer kl 03:05, ganska exakt 2.5 h efter man lyckats somna, är det inte det lättaste att komma upp ur sängen. Även om det någonstans i bakhuvudet ringer en liten klocka att det är dags för rally, ramlar huvudet lätt tillbaka på kudden. Nåja, ett nytt försök, 10 minuter senare och en kall dusch gör att man sakta börjar vakna till liv. Efter en sista check att allt är nerpackat, klockor och andra "bra och ha" kartläsareprylar började resan från Göteborg till Borås där uppslutningen till teamet gjordes. Dryga 30 mil skulle avverkas innan vi nådde trakterna av Nyköping där Gästabudstrofén skulle avgöras.
Opel Corsa var tävlingsredskapet för dagen och jag kunde inte sluta förundras över hur liten den bilen är. Ganska lustigt faktiskt att det överhuvudtaget får plats två fullvuxna grabbar i detta fullblod. Väl på plats i bilen var det ganska mysig stämning och alla spakar, knappar och reglage var ju inom räckhåll även för mig. Skönt tänkte jag, då kan jag ju styra farten om herr Johansson inte sköter sig.
Besiktningen förlöpte utan problem och sedan var det bara att gå igenom noter och "tjôta" lite med allt trevligt rallyfolk (det finns faktiskt ganska många, tro det eller ej).
Ut till SS1 och nu började pulsen stiga lite, har ju fortfarande en del orutin vad det gäller notläsning. Redan ett par svängar in på sträckan hade någon byggt en swimmingpool av större modell vilket gjorde att våra torkare trasslade in sig i varandra och sikten blev därför inte den bästa. Den spaken når ju inte jag ialla fall så det kan jag inte bli beskylld för tänkte jag medan jag fortsatte läsa noterna. Sträckan gick för övrigt ok och vi kom till målet utan någon större iincident. Efter en mycket lång och välbehövlig transport på cirka 100m (kan vara den kortaste transport jag åkt) var det dags för SS2.
Om någon funderar på hur det är att åka en Opel Corsa fullt på femmans växel på en skogsväg så kan jag rekommendera att titta på denna incaren. En ganska snabb inledning på sträckan där de första kilometrarna var i stort sett spikrakt. Kul att få höra den lilla Opel sjunga ut hela kvintskalan. Sträckan gick för övrigt bättre än den första och nu började farten ökas rejält.
På SS3 blev vi rödflaggade då en bil framför oss olyckligt kört av vägen så här rullade vi bara igenom för att tillkalla räddningspersonal. Hoppas att allt gick bra med er!
Dags för service trodde vi när bilen plötsligt började gå illa på transporten innan den tillslut stannade. Jaha, vad gör vi nu mitt ute i ingenstans tänkte vi. Vi började felsöka och kunde ganska snabbt konstatera att det var bränslepumpen som iinte tyckte det var särkilt kul att åka rally denna dag. Efter en liten tillrättavisning som bestod av ett par rejäla örfilar och llite frisk luft
bestämmde sig ändå bränslepumpen för att fortsätta åka tävling. Servicen var väl tilltagen så vi hann med att åka in och hälsa på på serviceplatsen innan vi fick bege oss vidare för att inte få något tidstillägg.
På SS4 höjdes tempot rejält och nu gick det riktigt fint och tiden räckte till en tredje tid på sträckan! Häftigt att åka med när det flyter så bra i körningen.
SS5 gick även den riktigt bra och här fick vi den näst snabbaste tiden i klassen. Nu börjar han åka fort Johansson tänkte jag och började fundera på om jag skulle bli tvungen att använda någon av spakarna närmast mig...
Inför SS6 började vi nu förstå att vi låg bra till i klassen, kanske på en fjärde/femte plats så vi var riktigt laddade när vi drog i väg på den sista sträckan. Inledningen var mycket rolig men tyvärr endast ett par kilometer in kom vårat waterloo för dagen. I en V4+½lg>-/kr
i H5 gled vi ut lite och touchade en liten sten som hamnat på fel ställe, nämligen mitt i vårat spår. Smällen var inte hård och vi blev båda två förvånade när vi i svängen efter hamnade i diket då bilen vägrade styra in. Jaha, bara att stanna och byta det punkterade hjulet. I sann formel 1 anda fick vi på ett nytt hjul och kunde fortsätta ut till målet på sträckan. Lite besvikna åkte vi mot slutmålet för att sedan få en rejäluppläxning av bränslepumpen igen. Kör ni punktering när jag skött mig hela eftermiddagen så tycker gott jag att ni kan putta in mig till slutmål var det sista vi hörde innan den slutade att fungera. 200 meter senare, ytterliggare lite svettigare var tidkortet inlämnat och vi kunde pusta ut. Vi kom i mål!
Trots lite strul under dagen är vi trots allt nöjda. Ett par riktigt bra tider efter så lite körning i bilen, med en ny kartläsare är väldigt bra gjort tycker jag och det bådar gott för framtiden. Kristian kör väldigt bra och det känns faktiskt väldigt tryggt att åka med. Vad det gäller min notläsning ger jag mig själv godkänt. Ett par småmissar under dagen men inget som inte går att leva med. Känner mig lite säkrare för varje gång men har en nog en lång väg tills Loeb ringer och frågar efter mina tjänster.
Får tacka teamet för en mycket dag och för möjligtheten att få åka med! Nu förstod jag varför jag gick upp så tidigt på morgonen...
Varvloppet 120505 (Kartläsare)
Igår gjordes årets rallydebut i högerstolen och det var i Vara MKs tävling Varvloppet tillsammans med Carl Öberg från SMK Trollhättan. Tävlingen avgjordes över 6st special sträckor på ca 35 km SS. I klassen denna dag deltog 16 ekipage. Carl som tidigare under veckan vunnit Lill-Jumbon var givetvis på jakt efter ytterliggare en seger.
För min egen del var det ett bra tag sen jag satt i en rallybil så det var lite ringrostigt med notläsningen och jag fann kanske inte riktigt den tryggheten i läsningen som man eftersträvar. På väg ut till första sträckan fick vi direkt problem med växellådan och tappade tvåans växel men Carl fick göra så gott han kunde ändå. Tiden var inte den bästa men vi kom igenom utan större missöden.
SS2 gick betydligt bättre och vi fick till en rikitgt bra tid men tyvärr tappade vi även femmans växel
vilket gjorde det hela lite svårare. Detta bekymmrade dock inte Carl som ångade på i bra tempo. På ss3 strulade jag till det en bit med noterna men kom tillbaka ganska snabbt och utan något större tidstapp.
SS4 var kanske dagens snabbaste sträcka och här var vi lite handikappade med endast tre växlar och tappade en de tid. Detta tog vi dock tillbaka på ss5 & ss6 där Carl körde riktigt bra och på den sista sträckan lyckades vi vara snabbast. Imål var vi tvåa i klassen men efter ett tag insåg vi att vi vunnit klassen då bilen framför blivit utesluten. Nöjda med dagen kunde vi inkassera första priset.
Carl körde riktigt bra under dagen och min notläsning var ok, men det behöver filas en del. Jag vill fortfarande "köra" bilen lite för mycket när jag läser och detta får jag ta med mig till nästa tävling att försöka släppa bilkörningen :) Tackar Carl för åkturen!