Tävling Placering/Antal i klass Rapport Resultatlista
Rikspokalen, SMK Örebro, 091017 10/26 JA JA
Vedumsmästerskapet, 091004 2/11 JA JA
Retursladden, Kinds MK, 090913 1/5 JA JA
Strömkarlen, Smk Trollhättan 090905 3/15 JA JA
Götenerundan, Götene MK 090829 Brutit JA JA
Backasprinten, Skene MS 090801 Brutit NEJ JA
Kullingstrofen, Kullings MS 9/33 JA

JA

Dackefejden, Wäxsjö MS (Daniel som Co-Driver) 090627 11/32 JA JA
ICA-Varvloppet, Vara MK, 090530 7/10 JA JA
Holmenskograllyt, SMK Östgöta Brutit JA JA
Alesvängen, Älvbygdens MK, 090425 Brutit JA JA
LBC-Rushen, Lima MS, 090307 16/44 JA JA

Rikspokalen, SMK Örebro, 091017
Återigen dags för tävling och denna gång säsongens sista. I kylig otta begav vi oss med fullt manskap mot Örebro. Rikspokalen är en tävling vi kört ett par gånger tidigare och som vanligt innehöll denna tävlingen ca 25 km SS fördelat på tre sträckor. Till denna tävling hade vi lånat in Christoffer Svensson som fick sköta noteriet.
SS1 var en sträcka på cirka 6km som var mycket krokig. Vi kom in i ett bra tempo kändes det som och i det första vägbytet fick vi nyttja hela diket. Det gick dock bra och vi fortsatte i bra fart. Jag hade lite vax i öronen på något ställe och släppte onödigt över nått krön men annars helt ok. Kanske var ovanan att få noterna levererade på ett utländskt språk (småländska) :) Imål kom vi men tiden var dock inte den bästa. Vidare mot SS2 som var en sträcka på cirka 2km där vi tog oss igenom utan bekymmer. Småländska för dummies som vi gick igenom på transporten gjorde susen för nu hörde jag alla mycket fint levererade noter :) Återigen en blygsam tid trots att vi tyckte det gick hyffsat.
På servicen tittade vi över bilen som behövde lite vård efter att höger spindel hade börjat ge upp hoppet. Detta löste Peter, Tim, Martin och B-A så vi kunde ge oss iväg mot årets för oss sista sträcka.
SS3 var dagens längsta sträcka som mätte hela 16km så nu gällde det att ta i om man ville klättra i resultatlistan. På servicen satte vi på ett nytt däcksmärke som vi trodde kunde funka på det lite smuliga underlaget, det skulle dock visa sig att de inte riktigt höll måttet hela vägen. Början på sträckan kändes bra och vi kom in i ett bra tempo. I mitten på sträckan var det ett asfalts parti och här funkade det inte alls. Bilen ormade och var allmänt nervös. Ut på gruset igen så tyckte jag inte det var något bra fäste. I slutet på sträckan gjorde jag en blunder då jag i en höger-vänster kombination blev lite sen i högern varpå jag rattade lite mycket åt vänster för att få in bilen i nästa sväng. På insidan stod det en bal som vi träffade klockrent och modifierade fronten på bilen. Vi kunde fortsätta mot mål med en stadig blick på temp mätaren. Tiden blev inte heller denna gång särskilt bra men vi nådde ialla fall slutmålet där kunde inkassera en 10 plats i klassen.
Summerar vi tävlingen så hade vi riktigt roligt och samarbetet funkade bra i bilen. Tiderna blev inte riktigt vad vi hoppats på och tyvärr har jag ingen bättre förklaring på detta än att jag körde för långsamt i förhållande till dem framför.
Nu väntar en del jobb i garaget i vinter inför nästa säsong då vi kommer tillbaka och försöker fortsätta utvecklas.
Nu tackar vi för oss för denna säsongen, men kika gärna in på sidan som vi skall hålla uppdaterad med bilder på renoveringen av bilen i vinter!


Vedumsmästerskapet, 091004
Efter en mycket regning lördag begav vi oss på söndagen mot Vedum för att åka "VM:et" som återkommer vartannat år. Detta är en liten udda tävling som är onotad men tillåter genomkörning av sträckorna innan start. Tvälingen består av 2SS som körs två gånger vardera.
Efter två tidigare tävlingar med bra resultat var vi taggade att återigen placera oss högt upp i resultatlistan. Pappa fick återigen äran att sitta i högerstolen efter ett lyckat samarbete några helger tidigare som ledde till klassvinst. Klassen denna dag bestod av 11 ekipage.
SS1 var en kort sträcka som startar på asfalt med en trång hårnål höger. Denna hårnål körde vi safe i för att inte börja dagen med att tappa viktiga sekunder, blev dock lite kantigt och bilen gick i källarn, så vi fick börja om från början, Gruspartiet mot mål gick fint och tiden stod sig huffsat i klassen. Tror det var en tredje tid.
SS2 är en smal lite längre byväg med mycket sten i kanterna. En svår sträcka där det hela tiden gäller att få med sig farten. Sträckan gick bra om en lite fippel med växlingarna och kom ut i lösgruset på något ställe vilket försämrade tiden. Kändes dock helt ok när vi kom i mål och tiden var näst snabbast med några tiondelar upp till sträckvinst.
Efter dessa sträckor blev det en snabbservice innan uppehållsvilan där vi kunde jämföra lite tider. Det var jämnt så här långt. Vi låg 2:a med 2,9s upp till Hasse på första plats och vi hade Grolander 6 tiondelar bakom oss. Läge att ladda andra vändan med andra ord!
SS3: Drekt när vi släppte upp kopplingen började bilen gå illa och vi fick inte upp den fart som vi fick på första vändan. Hårnålen bommade vi och fick inte runt bilen ordentligt vilket gjorde att vi gick i källarn igen. Imål hade vi försämrat tiden och tappat nästan 5s! på Hasse. Inte alls nöjd och irreterad begav vi oss mot sista sträckan där vi skulle ladda.
Nu började det återigen regna men detta var inget som vi tänkte på vid starten. Nu skulle det åkas var tanken. Iväg kom vi och redan i första böj blev det mycket sladd och fästet kändes sämre än första vändan. Lite längre in tappade jag ut bakänden i det lösa så det blev en liten dikesvisit med en backspegel mindre som följd. Fortsatt attack på det lite snabbare partiet där vi nu lyckades med hårnålen mycket bättre. Imål kändes det bra men det visade sig att vi försämrat tiden med ca en sekund vilket jag inte tycker ger en rättvis bild av hur mycket jag verkligen försökte på sträckan. Men så är det ibland, det gäller att få med sig farten också. I mål kunde vi ialla fall inkassera en 2:a plats i klassen och en 18 plats totalt. Hasse hängde vi inte riktigt med så det är bara att gratulera! Överlag känns det dock som att det går bättre och bättre för oss och vi är nöjda med insatsen.
Tack Kullings MS för en rolig dag i Vedum!

Retursladden, Kinds MK, 090913

Efter lite medgång föregående helg styrde vi kosan mot Dalstorp för att köra våran första onotade tävling iår med Gr.H bilen. Tävlingen arrangerades av Kinds MK som alltid brukar bjuda på fina vägar så även iår. Denna dag skulle B-A få äran att lotsa fram ekipaget i högerstolen. Tävlingen bestod av tre sträckor där en sträcka skulle köras två gånger. Totala SS längden var på dryga två mil.
Denna dag var vi sammanslagna med 4wd så vi visste att få skulle få svårt att mäta oss mot dessa bilar. Bland de tvåhjulsdrivna var vi fem ekipage i B så målsättningen var att bli snabbast i klassen.
SS1 var dagens längsta sträcka närmare milen. Denna sträcka är en riktigt fin rallyväg blandat snabb och föjsam men också lite krokig och bökig på sina ställen. Vi kom iväg bra på sträckan dock lite ovant när man inte får en not på hur det ser ut bakom krönen. Första halvan på sträckan flöt på fint men när vi kom fram till ett trångt vägbyte i slutet på sträckan sjabblade vi lite och bromsade stopp. Lite klantigt men lite irreterade fortsatte vi mot målet. Tiden visade sig trots allt vara snabbast i B-2wd.
Dags för service och lite påfyllnad av bränsle, innan vi begav oss mot SS2 som var en lite kortare sträcka som var smal och bökig. Här tyckte vi att vi åkte på bra och tiden var återigen snabbast i klassen.
Inför SS3 som var en repettion av SS1 visste vi att vi ledde klassen men inte med så mycket så det gällde att inte slappna av inför sista.
Nu flöt sträckan på bättre än första gången. Lite vinglit på något ställe och lite feg på några ställen men överlag bra. I mål hade vi förbättrat tiden med 10s vilket vi var osäkra på om det skulle räcka. Vid slutmål kunde vi konstatera att det hade räckt och vi var snabbast i B-2wd. Mot Cindy i sin Mitsubishi fanns inget att göra åt. Stort grattis till dig för fin körning.
Vi var nöjda med vår prestation under dagen och kunde inkassera en 11 plats totalt. Mycket nyttigt att åka onotat något som vi gjort för lite det sista. Mer distinkt körning och utan sjabbel på första sträckan hade gjort tiden lite bättre, men som vanligt får man bara en chans på sig att göra rätt i rally. Lätt att vara efterklok :) Vi får jobba vidare och nöta på. Tiderna blir ju lite bättre varje gång och självförtroendet växer ju när man får lyckas lite. Vi är nöjda med vår insats och ser nu fram emot Vedumsmästerskapen den 4 oktober.
Stort tack till Kinds Mk för ett väl arrengerat rally!

Strömkarlen, Smk Trollhättan 090905
Ny helg, ny tävling. Bilen hade nu fått sig lite nya delar sen föregående helg och även besättningen hade laddat om batterierna ihop om att än en gång kunna ta sig hela vägen till mål i en tävling. Trollhättan är en tävling vi brukar besöka varje år som brukar bjuda på sträckor som är ganska krävande och utslagsgivande. Denna dag hade vi inte heller vädergudarna med oss så större delen av tävlingen fick avgöras i regn. I klassen denna dag var vi 15 ekipage och vår målsättning var att komma topp 5 i klassen.
SS1 är en sträcka som vi kört tidigare och som har en riktigt rolig karaktär. Sträckan mätte 3 km och var en av få sträckor som vi fick köra utan att regnet vräkte ner. Vi kom iväg fint på sträckan och tog i ganska bra. Lite problem med fästet tyckte jag men det var ju lika för alla. Vi fick till sträckan bra och klockades på tiden 2,15,2 vilket stod sig bra i klassen endast ett par tiondelar upp till snabbaste bil.
SS2 var den berömda Kabelvägen dock körde vi den i mitt tycke "åt fel håll". Detta var dagens längsta sträcka som vi dessutom skulle köra två gånger. Iväg på sträckan kom vi och även här flöt det på fint. Vissa svängar gick riktigt bra medan vi i andra blev lite för försiktiga. Vi var nöjda när vi kom till målet på sträckan dock hade vi blivit slagna med en hel evighet till de snabbaste i klassen.
På servicen tittade B-A och Börje över bilen innan vi fortsatte mot ss3 och ss4 som var två korta sträckor som vi nu fick köra i ösregn. Har hade vi lite små problem med stoppsladdar på grund av fästet vilket gjorde att vi tappade lite tid, men det inträffade inga större grejer. Innan sista sträckan skulle köras som var en repetiion av ss2 fick vi återigen serva bilen. Det hade blivit ett litet stopp inne på sista sträckan som gjorde att vi fick tid till att gå runt och prata med våra konkurrenter. Vi insåg nu att vi faktiskt låg ganska bra till i klassen så det var inte läge att ta det lungt på sista sträckan.
Nu skulle vi ta i tänkte vi när vi stod på startlinjen men i regnet som var visste vi att vi det skulle bli svårt att bättra tiden från första vändan. Redan i första riktiga sväng släppte det onödigt mkt i bakänden så det var inte alls samma fäste som tidigare. Vi körde på så gott vi kunde om än lite väl försiktig i vissa svängar. Sista kurvan före mål genade vi lite mkt och slog i en sten som kostade oss ett däck och fälg men vad gör det när vi fick passera målinjen utan några större problem på tävlingen. Tiden rann i väg på sträckan men vi tappade mindre denna gång mot de två snabbaste i klassen. I slutmål kunde vi inkassera en tredje plats i klassen vilket känns oerhört skönt efter allt strul. Visst det saknas lite för att verkligen kunna utmana om klassegrar men man skall också komma ihåg att vi ännu inte fått köra så många felfria tävlingar med bilen. Ser man på incar filmerna så ser man att det finns en del att jobba på men överlag börjar det ta sig.
Glada begav vi oss hemmåt och nu siktiar vi vidare mot nästa helgs onotade tävling i Retursladden. Det blir spännande! På återseende då!

Götenerundan, Götene MK 090829
Efter allt strul detta år åkte vi upp mot Götene i hopp att hitta tillbaka till tempot vi hade i Kullingstrofen tidigare i somras och att få komma till slutmål. Vädret var lite ostabilt och regnet hängde i luften så det fanns risk att det skulle bli lite halkigt ute på sträckorna.
SS1 var dagens längsta sträcka på cirka två mil och här gällde det att komma in i bra fart direkt om man ville vara med i toppstriden. Detta misslyckades vi helt med och varken Daniel eller Magnus kom upp till normal standard vilket gjorde att vi tappade dyrbar tid på täten. Inga incidenter på sträckan så bara rulla vidare mot service. På servicen pysslade vi om bilen lite och försökte analysera våran dåliga insats på första sträckan.
SS2 var på cirka 10km och nu skulle vi höja tempot. Det började regna rejält när vi startade så det blev lite halkigt men nu lyckades vi höja tempot och närma oss den standard som vi vet vi kan ha och skall ha. Sträckan flöt fint och imål hade vi en bra tid i klassen även om det finns mer att önska. På väg bort från målbilen hörde vi att något skrapade i och när vi synade problemet såg vi att bromsoksfästet hade gått sönder. Detta gick inte att laga på plats så det var bara att kasta in handuken. Surt men som vanligt bara att bita ihop och ladda om inför nästa tävling som denna gång inte ligger så långt bort i tiden som tur är.
Då står vi på startlinjen igen och då skall vi banne mig avsluta Megarallycup på ett övertygande sätt!

Kullingstrofén, Kullings MS 090725

Så var det åter dags för tävling och denna gång Supercupstävling som lockat stort startfält. Efter en strulig säsong hittils med tekniska bekymmer hade vi lagt ner mycket tid på att få bilen i bra skick. I det starka startfältet var målsättningen att ta sig runt och även att få upp lite fart och göra några bra tider. Vi sa på morgonen att är vi topp tio i klassen så får vi se det som godkänt.
Det var perfekt rallyväder (uppehåll och inte för varmt) när vi begav oss ut mot första sträckan som var en kort sträcka på dryga 2km. Denna sträckan har jag kört innan och den är tekniskt ganska svår att få till med i mitt tycke många "knepiga" svängar där det gäller att få till instyrningen bra. Vi kom iväg i ett bra tempo men redan ett par kurvor in bommar jag en instyrning och kommer ut i det lösa. Detta gör jag sedan vid ett par tillfällen till så tiden blir inte riktigt vad den borde vara men skönt att komma igenom sträckan och känna att bilen fungerar!

SS2 var en ganska snabb sträcka där vi nu fick upp ett tempo i bilen som vi aldrig haft tidigare. Överlag flöt sträckan på fint men vid ett vägbyte höll det på att gå illa då jag på något vis halkade av bromspedalen så i bra fart tog bilen riktning mot en ladugård. Både jag o Magnus gjorde oss beredda på att se vad ägaren hade på andra sidan väggen men på något vis stannade det precis innan väggen. Phuii, bara börja om från början med några sekunders tidstapp. Sista biten mot mål var det väl mer sladd än raka linjer som gällde och i näst sista sväng höll vi åter på att snurra då jag tappade bakänden men det redde ut sig och vi nådde målet på en inte alltför bra tid. I mål var jag ganska nöjd ändå för attaken i körningen fanns där.
SS3 var dagens längsta sträcka närmare två mil som bitvis var snabb och bitvis mycket krokig. Vi hade satt på nya däck på servicen men däcksmätaren jag hade i rallybilen visade konstigt så jag släppte ut lite mycket luft innan sträckan. Detta straffade sig för bilen "ormade" vilket är väldigt obehagligt när det går i 180km/h på en smal grusväg. Var inte helt nöjd när vi kom imål då bilen inte riktigt hade gjort som jag velat på sträckan.
SS4 flöt på bra med många knepiga vägbytet. Lite mycket sladd i något vägbyte men överlag nöjd.
SS5 var dagens avslutande sträcka inne på "fältet" och nu hade tyvärr grenröret börjat gå av så vi visste att vi skulle tappa lite tid. Då det var väldigt jämnt i klassen och vi bara hade ett par sekunder upp till 7 platsen så vi försökte ända ta i så mycket det gick. Bilen kändes lite trött med ett läckande grenrör men vi gjorde bra ifrån oss ändå och tog oss igenom sträckan. Det kändes riktigt gött att få komma imål med en fungerande bil och också placera sig hyffsat. Kollar man resultatlistan så har vi cirka 28 s upp till en tredjeplats vilket är ett tidstapp på cirka 0,6s/km. Det känns inte orimligt att slipa till attack och teknik i körningen för att kunna matcha dessa pojkar. Vi slutade på en nionde plats på exakt samma sluttid som åttan och med en halvsekund upp till sjuan. Det får vi vara nöjda med! Nu väntar lite översyn av bilen innan vi kör hemma tävlingen Backasprinten nästa helg. På återseende då!

Dackefejden, Wäxsjö MS (Daniel som Co-Driver) 090627

I en enorm hetta begav vi oss på morgonkvisten mot Växsjö för att åka Dackefejden. Tävlingen hade lockat ett stort startfält och hela 32 stycken bilar i A-GrH. I normala fall brukar en tävling för oss innebära att Daniel sitter bakom ratten på Golfen men idag skulle han istället få agera kartläsare åt Per Löfqvist i hans BMW M3. Då detta var första tävlingen som kartläsare var det allt betydligt mer pirrigt än normalt. Efter besiktning och översyn av bil var det bara att invänta starten med bland annat notgenomgång. Det skulle åkas 5 st sträckor och den längsta mätte dryga två mil.

SS1 var en sträcka närmare milen som var ganska omväxlande med en del mycket krokiga partier. Körningen flöt på bra och så även noterna. Var lite sen i någon not men missade inte något ialla fall. Konstig känsla att inte styra bilen själv men det var kul att läsa också.
På servicen kollade vi över bilen innan vi körde ss2 o ss3. Även dessa sträckor fungerade bra med godkänd notläsning.
Det blev ett litet uppehåll innan ss4 som gjorde att vi kunde vila oss lite och tjöta skit med medtävlare. Detta var dagens längsta sträcka och den var bitvis mycket snabb. Mot slutet av sträckan blev jag lite sen i noterna men när vi kom till målet så var även jag vid målet i noterna så även här var det inga större missar.
Sista sträckan för dagen var kanska knixig och nu kändes det som att det flöt på riktigt bra men tiden visade att vi tappade lite gentemot föregående sträckor. I mål kunde vi inkassera en 11 plats i klassen och en 19 plats totalt.
För att vara första gången vid nothäftet får jag vara nöjd med min prestation. Det finns mycket att jobba och finslipa på innan det är perfekt. Detta var helt klart en mycket rolig upplevelse och bra erfarenhet då man nu har sett svårigheterna från båda sidorna i bilen. Vill tacka Per för förtroendet och Wäxsjö MS för en mycket bra och fin tävling.

ICA-Varvloppet, Vara MK, 090530

I riktig sommarvärme var det dags för en tävling som vi besökt varje år sedan vi började köra rally, nämligen ICA-Varvloppet. Detta året var det tre stycken sträckor som vardera skulle köras 2 gånger. Vi var full besättning som styrde kosan mot Vara och dagen till ära skulle alla Skene förare köra så psykningarna haglade i depån innan start. Efter senaste tidens strul med växellådan var vi nu sugna på att få en tävling utan problem med bra fart i bilen.
Första sträckan som också var dagens längsta började ganska bra och växellådan fungerade nu felfritt. På de lite snabbare partierna började dock bilen bete sig lite underliggt där den började misstända. I mål var vi ett par sekunder för långsamma för att vara nöjda. SS2 blev bilen ännu värre och där gick den riktigt dåligt. På servicen försökte vi åtgärda problemet men utan att lyckas. Bilen gick visserligen bättre andra varvet på sträckorna men inte helt felfritt. I mål var vi bland de sista bilarna i klassen vilket vi verkligen inte hade hoppats på. Men men bara att bita ihop och försöka åtgärda problemet. Nu har vi nästan 4 veckor på oss att hitta felet innan vi beger oss till Eksjö för att åka en liten mindre tävling. Och grattis till Peder som tog hem den interna Skene fighten. Nästa gång får du passa dig!
På återseende då!

Holmenskgrallyt, SMK Östgöta, 090502

Denna gång var det lite längre att åka då vi begav oss de dryga 30 milen mot Norrköping på morgonkvisten. Vi var full besättning denna gång och såg fram emot ytterliggare en tävling i sommar värme.
Vi skulle bjudas på 5 sträckor i stentufft motstånd så det var läge att ligga i om man ville hänga med i toppen.
SS1 var en mycket snabb sträcka där problemen ganska omgånde började. Lådan krånglade lite och farten uteblev helt. Tiden imål var så usel att vi nästan hade kunnat springa fortare.
SS2 började mycket bättre men efter ett litet tag körde vi då istället punktering och tog oss i mål i lite långsammare tempo.
Efter service där vi fick kollat över bilen begav vi oss mot ss3 som var riktigt krokig. Nu började vi få upp farten igen och sträckan flöt på riktigt bra tills vi gjorde en lättare avåkning. Inga skador på bilen utan bara att fortsätta. En liten stund senare fanns det ett lyft där vi kom lite fel och landade på nosen vilket resulterade i att kylet gick sönder. Vi tog oss i mål på sträckan men fick sedan kasta in handuken då kylet läckte. Surt sa räven! Bara att packa ihop och åka hem.
Idag hittade vi felet till växelådsproblemen och skall nu åtgärda detta. Ett nytt kyl är också snart på plats men vi kommer inte att köra någon tävling förrän 30 maj i Vara då vi vill vara helt säkra på att bilen fungerar till 100% nästa gång (o då jä***)

Alesvängen, Älvbygdens MK, 090425
Vissa dagar går det helt enkelt inte som man tänkt sig.
Med gott självförtroende begav vi oss mot Älvängen för att köra vår första grustävling i den nya bilen. Vädret var perfekt och vi skulle bjudas på sju SS i hårt motstånd.
SS1 var en sträcka på knappt tre kilometer där vi ganska omgående fick in ett bra flyt. Ett par onödiga släpp på gasen och lite dålig fart in i någon sväng var det ända. Lite ovant med farten och drivet i bilen men i mål var vi nöjda. Vi noterades för en tredje tid i den 15 man starka klassen och en 14 tid totalt. Nöjd.
SS2 var en lite längre sträcka där vi kom helt fel in från början. Bilen kändes som en bångstyrig oxe och vi halkade mest omkring kändes det som. Vågade inte alls lite på bilen och imål kändes det som att vi hade tappat en hel evighet men det visade sig att tiden var hyffsad ialla fall. Tredje tid i klassen igen men inte alls nöjd.
På servicen som denna dag som sköttes av B-A och Martin ställde vi på mer bromsverkan fram och kollade över bilen. Vi valde att fortsätta på samma däck en sträcka till för att sedan byta om det itne kändes bättre.
SS3 var dagens längsta sträcka som började helt ok. Nu kändes bilen bättre men det var fortfarande lite halkigt. Efter dryga milen på sträckan fick vi problem med växellådan och slog av på tempot och rullade imål för att inte göra onödig skada. På servivcen kunde vi sen kosntatera att det var en växelvajer som gjort sitt så vi kastade in handuken. Riktigt surt!
Nu byter vi vajer och laddar om inför nästa helg då Supercupstävlingen i Norrköping väntar. Positivt var det ialla fall att tiderna visar att vi kan hänga med hyffsat och bättre skall det nog bli med mer träning!

LBC-Rushen, Lima MS, 090307

Efter ett längre tävlingsuppehåll, bilbyte och klassbyte var vi riktigt sugna på att åter igen få upp tävlingspulsen och sätta oss i den för oss nya tävlingsbilen. Detta skulle bli vår andra tävling på snö och premiär i Gr.H så lite extra spännda var vi allt.
Med på resan denna gång var mekanikerna Tim, Martin och alltid lika trogne fadern B-A. Co-driver denna gång var Niklas Johansson från Ryds Mk som även har åkt med oss någong gång tidigare i Gr.E bilen.
Vi startade vår resa tidigt under fredagen morgon för att bege oss norrut mot Malung där vi stannade för att köra ett första test med bilen inför tävlingen. Testet genomfördes på två vägar av olika karaktär där den ena var snabb och den andra väldigt krokig. Mycket nyttigt att få testa bilen och även skriva egna noter. Testet förlöpte utan större bekymmer och bilen kändes bra så inga större justeringar behövdes. Totalt hann vi med cirka 6mil SS innan vi fortsatte mot Lima för anmälan och besiktning. Inte heller där påträffades några konstigheter så kvällen ägnade vi istället åt att ladda baterierna för morogndagens övningar. Ett besök hos Kristian Johannsson med team gjordes också där det blev lite rally ljug :)

Då vi hade startnummer 180 blev det revelj vid lite senare tid än man är van vid när man skall iväg på tävling. Förmiddagen ägnades åt att kolla över bilen en sista gång, lägga upp en liten däckstrategi och gå runt och prata med rallyfolk som man inte träffat på ett tag.
Runt 13,00 var det så dags för oss att bege oss ut mot SS1 som var drygt 16 km lång.
Vi var lite oroliga över att det skulle kommit fram lite mycket grus på vägarna men vi blev positivt överraskade när vi släppt upp kopplingen och kommit iväg på sträckan. Rolig väg som höll bra och skapligt tempo från vår sida för att vara första sträckan med nya bilen. Vi tog det medvetet "lungt" för att inte göra några dumheter. I mål kändes det bra och vi ar nöjda med vår insats på sträckan. Jag ville inte veta några resultat denna dag utan ville bara koncentrera mig på min körning, men så här i efterhand kan vi konstatera att vi fick en 19:e tid på sträckan.
På servicen kollade vi över bilen och satte på två nya framdäck, innan vi begav oss ut mot ss2 och ss3.
SS2 var dagens kortaste sträcka på cirka 4 km och nu ökade vi tempot något. Sträckan flöt på bra och vi kom imål på en ok tid. Tappa cirka 2s/km mot de snabbaste i klassen vilket känns helt ok. SS3 var dagens och kanske årets längsta sträcka som mätte hela 39km och här gällde det att bita i lite för att inte tappa alldeles för mycket tid.
Nu skulle vi öka ett litet snäpp till men tyvärr började växellådan krångla ganska tidigt in på sträckan. Femmans växel gick inte längre hitta så att det var bara att nöja sig med de fyra växlarna som fanns kvar. Det här gjorde att koncentrationen försvann för en stund och att vi även tappade en hel del tid på de lite snabbare partierna. I gamböjen blev vi nervinkade då Solenö tyvärr hade rullat där. Förövrigt rolig sträcka som inte alls kändes så lång som den var.
På servicen försökte vi åtgärda problemet med lådan men utan att lyckas. Vi beslutade oss ialla fall för att åka igenom sista sträckan då vi gjorde bedömningen att inte lådan skulle ta för mycket skada utav det.
Sista sträckan för dagen mätte 27km och var dagens snabbaste sträcka så här saknade vi verkligen högsta växeln!!! Gick helt ok annars och i övrigt vår bästa sträcka under dagen. Tyvärr syns inte detta på tiden. Vi kom i kapp bilen framför som hade dubbproblem :) men vi kom ganska så snart förbi.
Nöjda begav vi oss mot målet där vi kunde konstatera att vi slutat på en 16:e plats i klassen. Godkänt!
Några reflektioner, vårt mål var att ta oss runt och det lyckades vi med. Det finns 1000 saker att förbättra men det känns som att med fler mil i kroppen kan vi nog höja oss ett rejält hack och förhoppningsvis placera oss högre upp i resultatlistorna. Omställning från Gr.E till Gr.H kan bara sammanfattas med ett enda ord; FRÄNT! Nu går det ju faktiskt att få bilen o driva på lite ;)

Vi låg över en natt till innan vi på söndagen körde de cirka 50 milen hemmåt.
Tack till Tim, Martin, B-A som skötte servicen under helgen och också Niklas för mycket bra arbete i högerstolen.
Nu väntar översyn av växellåda och så skall även styrväxeln få sig en översyn innan grussäsongen drar igång.
Som det ser ut nu blir nästa tävling Ale-svängen i slutet på April.
Tills dess ha det så bra!
/Daniel

 

 

 

 

 

 

 

 

Test dagen innan tävling
Mekanikerna får jobba lite :)
Dagens avåk? Inte var det rallybilen ialla fall :) Servicepersonalen tackar de "gamarna" som villigt hjälpte dem upp på vägen igen!