Tävling | Placering/Antal i klass | Rapport | Resultatlista |
Rikspokalen, SMK Örebro, 091017 | 10/26 | JA | JA |
Vedumsmästerskapet, 091004 | 2/11 | JA | JA |
Retursladden, Kinds MK, 090913 | 1/5 | JA | JA |
Strömkarlen, Smk Trollhättan 090905 | 3/15 | JA | JA |
Götenerundan, Götene MK 090829 | Brutit | JA | JA |
Backasprinten, Skene MS 090801 | Brutit | NEJ | JA |
Kullingstrofen, Kullings MS | 9/33 | JA | |
Dackefejden, Wäxsjö MS (Daniel som Co-Driver) 090627 | 11/32 | JA | JA |
ICA-Varvloppet, Vara MK, 090530 | 7/10 | JA | JA |
Holmenskograllyt, SMK Östgöta | Brutit | JA | JA |
Alesvängen, Älvbygdens MK, 090425 | Brutit | JA | JA |
LBC-Rushen, Lima MS, 090307 | 16/44 | JA | JA |
Rikspokalen,
SMK Örebro,
091017
Återigen dags för tävling och denna gång säsongens
sista. I kylig otta begav vi oss med fullt manskap mot Örebro. Rikspokalen
är en tävling vi kört ett par gånger tidigare och som
vanligt innehöll denna tävlingen ca 25 km SS fördelat på
tre sträckor. Till denna tävling hade vi lånat in Christoffer
Svensson som fick sköta noteriet.
SS1 var en sträcka på cirka 6km som var mycket krokig. Vi kom in
i ett bra tempo kändes det som och i det första vägbytet fick
vi nyttja hela diket. Det gick dock bra och vi fortsatte i bra fart. Jag hade
lite vax i öronen på något ställe och släppte onödigt
över nått krön men annars helt ok. Kanske var ovanan att få
noterna levererade på ett utländskt språk (småländska)
:) Imål kom vi men tiden var dock inte den bästa. Vidare mot SS2
som var en sträcka på cirka 2km där vi tog oss igenom utan
bekymmer. Småländska för dummies som vi gick igenom på
transporten gjorde susen för nu hörde jag alla mycket fint levererade
noter :) Återigen en blygsam tid trots att vi tyckte det gick hyffsat.
På servicen tittade vi över bilen som behövde lite vård
efter att höger spindel hade börjat ge upp hoppet. Detta löste
Peter, Tim, Martin och B-A så vi kunde ge oss iväg mot årets
för oss sista sträcka.
SS3 var dagens längsta sträcka som mätte hela 16km så
nu gällde det att ta i om man ville klättra i resultatlistan. På
servicen satte vi på ett nytt däcksmärke som vi trodde kunde
funka på det lite smuliga underlaget, det skulle dock visa sig att de
inte riktigt höll måttet hela vägen. Början på
sträckan kändes bra och vi kom in i ett bra tempo. I mitten på
sträckan var det ett asfalts parti och här funkade det inte alls.
Bilen ormade och var allmänt nervös. Ut på gruset igen så
tyckte jag inte det var något bra fäste. I slutet på sträckan
gjorde jag en blunder då jag i en höger-vänster kombination
blev lite sen i högern varpå jag rattade lite mycket åt vänster
för att få in bilen i nästa sväng. På insidan stod
det en bal som vi träffade klockrent och modifierade fronten på
bilen. Vi kunde fortsätta mot mål med en stadig blick på
temp mätaren. Tiden blev inte heller denna gång särskilt bra
men vi nådde ialla fall slutmålet där kunde inkassera en
10 plats i klassen.
Summerar vi tävlingen så hade vi riktigt roligt och samarbetet
funkade bra i bilen. Tiderna blev inte riktigt vad vi hoppats på och
tyvärr har jag ingen bättre förklaring på detta än
att jag körde för långsamt i förhållande till dem
framför.
Nu väntar en del jobb i garaget i vinter inför nästa säsong
då vi kommer tillbaka och försöker fortsätta utvecklas.
Nu tackar vi för oss för denna säsongen, men kika gärna
in på sidan som vi skall hålla uppdaterad med bilder på
renoveringen av bilen i vinter!
Vedumsmästerskapet,
091004
Efter en mycket regning lördag begav vi oss på söndagen
mot Vedum för att åka "VM:et" som återkommer vartannat
år. Detta är en liten udda tävling som är onotad men
tillåter genomkörning av sträckorna innan start. Tvälingen
består av 2SS som körs två gånger vardera.
Efter två tidigare tävlingar med bra resultat var vi taggade att
återigen placera oss högt upp i resultatlistan. Pappa fick återigen
äran att sitta i högerstolen efter ett lyckat samarbete några
helger tidigare som ledde till klassvinst. Klassen denna dag bestod av 11
ekipage.
SS1 var en kort sträcka som startar på asfalt med en trång
hårnål höger. Denna hårnål körde vi safe
i för att inte börja dagen med att tappa viktiga sekunder, blev
dock lite kantigt och bilen gick i källarn, så vi fick börja
om från början, Gruspartiet mot mål gick fint och tiden stod
sig huffsat i klassen. Tror det var en tredje tid.
SS2 är en smal lite längre byväg med mycket sten i kanterna.
En svår sträcka där det hela tiden gäller att få
med sig farten. Sträckan gick bra om en lite fippel med växlingarna
och kom ut i lösgruset på något ställe vilket försämrade
tiden. Kändes dock helt ok när vi kom i mål och tiden var
näst snabbast med några tiondelar upp till sträckvinst.
Efter dessa sträckor blev det en snabbservice innan uppehållsvilan
där vi kunde jämföra lite tider. Det var jämnt så
här långt. Vi låg 2:a med 2,9s upp till Hasse på första
plats och vi hade Grolander 6 tiondelar bakom oss. Läge att ladda andra
vändan med andra ord!
SS3: Drekt när vi släppte upp kopplingen började bilen gå
illa och vi fick inte upp den fart som vi fick på första vändan.
Hårnålen bommade vi och fick inte runt bilen ordentligt vilket
gjorde att vi gick i källarn igen. Imål hade vi försämrat
tiden och tappat nästan 5s! på Hasse. Inte alls nöjd och irreterad
begav vi oss mot sista sträckan där vi skulle ladda.
Nu började det återigen regna men detta var inget som vi tänkte
på vid starten. Nu skulle det åkas var tanken. Iväg kom vi
och redan i första böj blev det mycket sladd och fästet kändes
sämre än första vändan. Lite längre in tappade jag
ut bakänden i det lösa så det blev en liten dikesvisit med
en backspegel mindre som följd. Fortsatt attack på det lite snabbare
partiet där vi nu lyckades med hårnålen mycket bättre.
Imål kändes det bra men det visade sig att vi försämrat
tiden med ca en sekund vilket jag inte tycker ger en rättvis bild av
hur mycket jag verkligen försökte på sträckan. Men så
är det ibland, det gäller att få med sig farten också.
I mål kunde vi ialla fall inkassera en 2:a plats i klassen och en 18
plats totalt. Hasse hängde vi inte riktigt med så det är bara
att gratulera! Överlag känns det dock som att det går bättre
och bättre för oss och vi är nöjda med insatsen.
Tack Kullings MS för en rolig dag i Vedum!
Retursladden, Kinds MK, 090913
Efter lite medgång föregående helg styrde vi kosan mot Dalstorp
för att köra våran första onotade tävling iår
med Gr.H bilen. Tävlingen arrangerades av Kinds MK som alltid brukar
bjuda på fina vägar så även iår. Denna dag skulle
B-A få äran att lotsa fram ekipaget i högerstolen. Tävlingen
bestod av tre sträckor där en sträcka skulle köras två
gånger. Totala SS längden var på dryga två mil.
Denna dag var vi sammanslagna med 4wd så vi visste att få skulle
få svårt att mäta oss mot dessa bilar. Bland de tvåhjulsdrivna
var vi fem ekipage i B så målsättningen var att bli snabbast
i klassen.
SS1 var dagens längsta sträcka närmare milen. Denna sträcka
är en riktigt fin rallyväg blandat snabb och föjsam men också
lite krokig och bökig på sina ställen. Vi kom iväg bra
på sträckan dock lite ovant när man inte får en not
på hur det ser ut bakom krönen. Första halvan på sträckan
flöt på fint men när vi kom fram till ett trångt vägbyte
i slutet på sträckan sjabblade vi lite och bromsade stopp. Lite
klantigt men lite irreterade fortsatte vi mot målet. Tiden visade sig
trots allt vara snabbast i B-2wd.
Dags för service och lite påfyllnad av bränsle, innan vi begav
oss mot SS2 som var en lite kortare sträcka som var smal och bökig.
Här tyckte vi att vi åkte på bra och tiden var återigen
snabbast i klassen.
Inför SS3 som var en repettion av SS1 visste vi att vi ledde klassen
men inte med så mycket så det gällde att inte slappna av
inför sista.
Nu flöt sträckan på bättre än första gången.
Lite vinglit på något ställe och lite feg på några
ställen men överlag bra. I mål hade vi förbättrat
tiden med 10s vilket vi var osäkra på om det skulle räcka.
Vid slutmål kunde vi konstatera att det hade räckt och vi var snabbast
i B-2wd. Mot Cindy i sin Mitsubishi fanns inget att göra åt. Stort
grattis till dig för fin körning.
Vi var nöjda med vår prestation under dagen och kunde inkassera
en 11 plats totalt. Mycket nyttigt att åka onotat något som vi
gjort för lite det sista. Mer distinkt körning och utan sjabbel
på första sträckan hade gjort tiden lite bättre, men
som vanligt får man bara en chans på sig att göra rätt
i rally. Lätt att vara efterklok :) Vi får jobba vidare och nöta
på. Tiderna blir ju lite bättre varje gång och självförtroendet
växer ju när man får lyckas lite. Vi är nöjda med
vår insats och ser nu fram emot Vedumsmästerskapen den 4 oktober.
Stort tack till Kinds Mk för ett väl arrengerat rally!
Strömkarlen,
Smk Trollhättan
090905
Ny helg, ny tävling. Bilen hade nu fått sig lite nya delar
sen föregående helg och även besättningen hade laddat
om batterierna ihop om att än en gång kunna ta sig hela vägen
till mål i en tävling. Trollhättan är en tävling
vi brukar besöka varje år som brukar bjuda på sträckor
som är ganska krävande och utslagsgivande. Denna dag hade vi inte
heller vädergudarna med oss så större delen av tävlingen
fick avgöras i regn. I klassen denna dag var vi 15 ekipage och vår
målsättning var att komma topp 5 i klassen.
SS1 är en sträcka som vi kört tidigare och som har en riktigt
rolig karaktär. Sträckan mätte 3 km och var en av få
sträckor som vi fick köra utan att regnet vräkte ner. Vi kom
iväg fint på sträckan och tog i ganska bra. Lite problem med
fästet tyckte jag men det var ju lika för alla. Vi fick till sträckan
bra och klockades på tiden 2,15,2 vilket stod sig bra i klassen endast
ett par tiondelar upp till snabbaste bil.
SS2 var den berömda Kabelvägen dock körde vi den i mitt tycke
"åt fel håll". Detta var dagens längsta sträcka
som vi dessutom skulle köra två gånger. Iväg på
sträckan kom vi och även här flöt det på fint. Vissa
svängar gick riktigt bra medan vi i andra blev lite för försiktiga.
Vi var nöjda när vi kom till målet på sträckan
dock hade vi blivit slagna med en hel evighet till de snabbaste i klassen.
På servicen tittade B-A och Börje över bilen innan vi fortsatte
mot ss3 och ss4 som var två korta sträckor som vi nu fick köra
i ösregn. Har hade vi lite små problem med stoppsladdar på
grund av fästet vilket gjorde att vi tappade lite tid, men det inträffade
inga större grejer. Innan sista sträckan skulle köras som var
en repetiion av ss2 fick vi återigen serva bilen. Det hade blivit ett
litet stopp inne på sista sträckan som gjorde att vi fick tid till
att gå runt och prata med våra konkurrenter. Vi insåg nu
att vi faktiskt låg ganska bra till i klassen så det var inte
läge att ta det lungt på sista sträckan.
Nu skulle vi ta i tänkte vi när vi stod på startlinjen men
i regnet som var visste vi att vi det skulle bli svårt att bättra
tiden från första vändan. Redan i första riktiga sväng
släppte det onödigt mkt i bakänden så det var inte alls
samma fäste som tidigare. Vi körde på så gott vi kunde
om än lite väl försiktig i vissa svängar. Sista kurvan
före mål genade vi lite mkt och slog i en sten som kostade oss
ett däck och fälg men vad gör det när vi fick passera
målinjen utan några större problem på tävlingen.
Tiden rann i väg på sträckan men vi tappade mindre denna gång
mot de två snabbaste i klassen. I slutmål kunde vi inkassera en
tredje plats i klassen vilket känns oerhört skönt efter allt
strul. Visst det saknas lite för att verkligen kunna utmana om klassegrar
men man skall också komma ihåg att vi ännu inte fått
köra så många felfria tävlingar med bilen. Ser man på
incar filmerna så ser man att det finns en del att jobba på men
överlag börjar det ta sig.
Glada begav vi oss hemmåt och nu siktiar vi vidare mot nästa helgs
onotade tävling i Retursladden. Det blir spännande! På återseende
då!
Götenerundan, Götene MK
090829
Efter allt strul detta år åkte vi upp mot Götene
i hopp att hitta tillbaka till tempot vi hade i Kullingstrofen tidigare i
somras och att få komma till slutmål. Vädret var lite ostabilt
och regnet hängde i luften så det fanns risk att det skulle bli
lite halkigt ute på sträckorna.
SS1 var dagens längsta sträcka på cirka två mil och
här gällde det att komma in i bra fart direkt om man ville vara
med i toppstriden. Detta misslyckades vi helt med och varken Daniel eller
Magnus kom upp till normal standard vilket gjorde att vi tappade dyrbar tid
på täten. Inga incidenter på sträckan så bara
rulla vidare mot service. På servicen pysslade vi om bilen lite och
försökte analysera våran dåliga insats på första
sträckan.
SS2 var på cirka 10km och nu skulle vi höja tempot. Det började
regna rejält när vi startade så det blev lite halkigt men
nu lyckades vi höja tempot och närma oss den standard som vi vet
vi kan ha och skall ha. Sträckan flöt fint och imål hade vi
en bra tid i klassen även om det finns mer att önska. På väg
bort från målbilen hörde vi att något skrapade i och
när vi synade problemet såg vi att bromsoksfästet hade gått
sönder. Detta gick inte att laga på plats så det var bara
att kasta in handuken. Surt men som vanligt bara att bita ihop och ladda om
inför nästa tävling som denna gång inte ligger så
långt bort i tiden som tur är.
Då står vi på startlinjen igen och då skall vi banne
mig avsluta Megarallycup på ett övertygande sätt!
Kullingstrofén, Kullings MS
090725
Så var det åter dags för tävling
och denna gång Supercupstävling som lockat stort startfält.
Efter en strulig säsong hittils med tekniska bekymmer hade vi lagt ner
mycket tid på att få bilen i bra skick. I det starka startfältet
var målsättningen att ta sig runt och även att få upp
lite fart och göra några bra tider. Vi sa på morgonen att
är vi topp tio i klassen så får vi se det som godkänt.
Det var perfekt rallyväder (uppehåll och inte för varmt) när
vi begav oss ut mot första sträckan som var en kort sträcka
på dryga 2km. Denna sträckan har jag kört innan och den är
tekniskt ganska svår att få till med i mitt tycke många
"knepiga" svängar där det gäller att få till
instyrningen bra. Vi kom iväg i ett bra tempo men redan ett par kurvor
in bommar jag en instyrning och kommer ut i det lösa. Detta gör
jag sedan vid ett par tillfällen till så tiden blir inte riktigt
vad den borde vara men skönt att komma igenom sträckan och känna
att bilen fungerar!
SS2 var en ganska snabb sträcka där vi nu fick upp ett tempo i bilen
som vi aldrig haft tidigare. Överlag flöt sträckan på
fint men vid ett vägbyte höll det på att gå illa då
jag på något vis halkade av bromspedalen så i bra fart tog
bilen riktning mot en ladugård. Både jag o Magnus gjorde oss beredda
på att se vad ägaren hade på andra sidan väggen men
på något vis stannade det precis innan väggen. Phuii, bara
börja om från början med några sekunders tidstapp. Sista
biten mot mål var det väl mer sladd än raka linjer som gällde
och i näst sista sväng höll vi åter på att snurra
då jag tappade bakänden men det redde ut sig och vi nådde
målet på en inte alltför bra tid. I mål var jag ganska
nöjd ändå för attaken i körningen fanns där.
SS3 var dagens längsta sträcka närmare två mil som bitvis
var snabb och bitvis mycket krokig. Vi hade satt på nya däck på
servicen men däcksmätaren jag hade i rallybilen visade konstigt
så jag släppte ut lite mycket luft innan sträckan. Detta straffade
sig för bilen "ormade" vilket är väldigt obehagligt
när det går i 180km/h på en smal grusväg. Var inte helt
nöjd när vi kom imål då bilen inte riktigt hade gjort
som jag velat på sträckan.
SS4 flöt på bra med många knepiga vägbytet. Lite mycket
sladd i något vägbyte men överlag nöjd.
SS5 var dagens avslutande sträcka inne på "fältet"
och nu hade tyvärr grenröret börjat gå av så vi
visste att vi skulle tappa lite tid. Då det var väldigt jämnt
i klassen och vi bara hade ett par sekunder upp till 7 platsen så vi
försökte ända ta i så mycket det gick. Bilen kändes
lite trött med ett läckande grenrör men vi gjorde bra ifrån
oss ändå och tog oss igenom sträckan. Det kändes riktigt
gött att få komma imål med en fungerande bil och också
placera sig hyffsat. Kollar man resultatlistan så har vi cirka 28 s
upp till en tredjeplats vilket är ett tidstapp på cirka 0,6s/km.
Det känns inte orimligt att slipa till attack och teknik i körningen
för att kunna matcha dessa pojkar. Vi slutade på en nionde plats
på exakt samma sluttid som åttan och med en halvsekund upp till
sjuan. Det får vi vara nöjda med! Nu väntar lite översyn
av bilen innan vi kör hemma tävlingen Backasprinten nästa helg.
På återseende då!
Dackefejden,
Wäxsjö MS (Daniel som Co-Driver) 090627
I en enorm hetta begav vi oss på morgonkvisten mot Växsjö
för att åka Dackefejden. Tävlingen hade lockat ett stort startfält
och hela 32 stycken bilar i A-GrH. I normala fall brukar en tävling för
oss innebära att Daniel sitter bakom ratten på Golfen men idag
skulle han istället få agera kartläsare åt Per Löfqvist
i hans BMW M3. Då detta var första tävlingen som kartläsare
var det allt betydligt mer pirrigt än normalt. Efter besiktning och översyn
av bil var det bara att invänta starten med bland annat notgenomgång.
Det skulle åkas 5 st sträckor och den längsta mätte dryga
två mil.
SS1 var en sträcka närmare milen som var ganska omväxlande
med en del mycket krokiga partier. Körningen flöt på bra och
så även noterna. Var lite sen i någon not men missade inte
något ialla fall. Konstig känsla att inte styra bilen själv
men det var kul att läsa också.
På servicen kollade vi över bilen innan vi körde ss2 o ss3.
Även dessa sträckor fungerade bra med godkänd notläsning.
Det blev ett litet uppehåll innan ss4 som gjorde att vi kunde vila oss
lite och tjöta skit med medtävlare. Detta var dagens längsta
sträcka och den var bitvis mycket snabb. Mot slutet av sträckan
blev jag lite sen i noterna men när vi kom till målet så
var även jag vid målet i noterna så även här var
det inga större missar.
Sista sträckan för dagen var kanska knixig och nu kändes det
som att det flöt på riktigt bra men tiden visade att vi tappade
lite gentemot föregående sträckor. I mål kunde vi inkassera
en 11 plats i klassen och en 19 plats totalt.
För att vara första gången vid nothäftet får jag
vara nöjd med min prestation. Det finns mycket att jobba och finslipa
på innan det är perfekt. Detta var helt klart en mycket rolig upplevelse
och bra erfarenhet då man nu har sett svårigheterna från
båda sidorna i bilen. Vill tacka Per för förtroendet och Wäxsjö
MS för en mycket bra och fin tävling.
ICA-Varvloppet, Vara MK, 090530
I riktig sommarvärme var det dags för en tävling som vi besökt
varje år sedan vi började köra rally, nämligen ICA-Varvloppet.
Detta året var det tre stycken sträckor som vardera skulle köras
2 gånger. Vi var full besättning som styrde kosan mot Vara och
dagen till ära skulle alla Skene förare köra så psykningarna
haglade i depån innan start. Efter senaste tidens strul med växellådan
var vi nu sugna på att få en tävling utan problem med bra
fart i bilen.
Första sträckan som också var dagens längsta började
ganska bra och växellådan fungerade nu felfritt. På de lite
snabbare partierna började dock bilen bete sig lite underliggt där
den började misstända. I mål var vi ett par sekunder för
långsamma för att vara nöjda. SS2 blev bilen ännu värre
och där gick den riktigt dåligt. På servicen försökte
vi åtgärda problemet men utan att lyckas. Bilen gick visserligen
bättre andra varvet på sträckorna men inte helt felfritt.
I mål var vi bland de sista bilarna i klassen vilket vi verkligen inte
hade hoppats på. Men men bara att bita ihop och försöka åtgärda
problemet. Nu har vi nästan 4 veckor på oss att hitta felet innan
vi beger oss till Eksjö för att åka en liten mindre tävling.
Och grattis till Peder som tog hem den interna Skene fighten. Nästa gång
får du passa dig!
På återseende då!
Holmenskgrallyt, SMK Östgöta,
090502
Denna gång var det lite längre att åka då vi begav
oss de dryga 30 milen mot Norrköping på morgonkvisten. Vi var full
besättning denna gång och såg fram emot ytterliggare en tävling
i sommar värme.
Vi skulle bjudas på 5 sträckor i stentufft motstånd så
det var läge att ligga i om man ville hänga med i toppen.
SS1 var en mycket snabb sträcka där problemen ganska omgånde
började. Lådan krånglade lite och farten uteblev helt. Tiden
imål var så usel att vi nästan hade kunnat springa fortare.
SS2 började mycket bättre men efter ett litet tag körde vi
då istället punktering och tog oss i mål i lite långsammare
tempo.
Efter service där vi fick kollat över bilen begav vi oss mot ss3
som var riktigt krokig. Nu började vi få upp farten igen och sträckan
flöt på riktigt bra tills vi gjorde en lättare avåkning.
Inga skador på bilen utan bara att fortsätta. En liten stund senare
fanns det ett lyft där vi kom lite fel och landade på nosen vilket
resulterade i att kylet gick sönder. Vi tog oss i mål på
sträckan men fick sedan kasta in handuken då kylet läckte.
Surt sa räven! Bara att packa ihop och åka hem.
Idag hittade vi felet till växelådsproblemen och skall nu åtgärda
detta. Ett nytt kyl är också snart på plats men vi kommer
inte att köra någon tävling förrän 30 maj i Vara
då vi vill vara helt säkra på att bilen fungerar till 100%
nästa gång (o då jä***)
Alesvängen, Älvbygdens MK,
090425
Vissa dagar går det helt enkelt inte som man tänkt sig.
Med gott självförtroende begav vi oss mot Älvängen för
att köra vår första grustävling i den nya bilen. Vädret
var perfekt och vi skulle bjudas på sju SS i hårt motstånd.
SS1 var en sträcka på knappt tre kilometer där vi ganska omgående
fick in ett bra flyt. Ett par onödiga släpp på gasen och lite
dålig fart in i någon sväng var det ända. Lite ovant
med farten och drivet i bilen men i mål var vi nöjda. Vi noterades
för en tredje tid i den 15 man starka klassen och en 14 tid totalt. Nöjd.
SS2 var en lite längre sträcka där vi kom helt fel in från
början. Bilen kändes som en bångstyrig oxe och vi halkade
mest omkring kändes det som. Vågade inte alls lite på bilen
och imål kändes det som att vi hade tappat en hel evighet men det
visade sig att tiden var hyffsad ialla fall. Tredje tid i klassen igen men
inte alls nöjd.
På servicen som denna dag som sköttes av B-A och Martin ställde
vi på mer bromsverkan fram och kollade över bilen. Vi valde att
fortsätta på samma däck en sträcka till för att
sedan byta om det itne kändes bättre.
SS3 var dagens längsta sträcka som började helt ok. Nu kändes
bilen bättre men det var fortfarande lite halkigt. Efter dryga milen
på sträckan fick vi problem med växellådan och slog
av på tempot och rullade imål för att inte göra onödig
skada. På servivcen kunde vi sen kosntatera att det var en växelvajer
som gjort sitt så vi kastade in handuken. Riktigt surt!
Nu byter vi vajer och laddar om inför nästa helg då Supercupstävlingen
i Norrköping väntar. Positivt var det ialla fall att tiderna visar
att vi kan hänga med hyffsat och bättre skall det nog bli med mer
träning!
LBC-Rushen, Lima MS, 090307
Efter ett längre tävlingsuppehåll, bilbyte och klassbyte
var vi riktigt sugna på att åter igen få upp tävlingspulsen
och sätta oss i den för oss nya tävlingsbilen. Detta skulle
bli vår andra tävling på snö och premiär i Gr.H
så lite extra spännda var vi allt.
Med på resan denna gång var mekanikerna Tim, Martin och alltid
lika trogne fadern B-A. Co-driver denna gång var Niklas Johansson från
Ryds Mk som även har åkt med oss någong gång tidigare
i Gr.E bilen.
Vi startade vår resa tidigt under fredagen morgon för att bege
oss norrut mot Malung där vi stannade för att köra ett första
test med bilen inför tävlingen. Testet genomfördes på
två vägar av olika karaktär där den ena var snabb och
den andra väldigt krokig. Mycket nyttigt att få testa bilen och
även skriva egna noter. Testet förlöpte utan större bekymmer
och bilen kändes bra så inga större justeringar behövdes.
Totalt hann vi med cirka 6mil SS innan vi fortsatte mot Lima för anmälan
och besiktning. Inte heller där påträffades några konstigheter
så kvällen ägnade vi istället åt att ladda baterierna
för morogndagens övningar. Ett besök hos Kristian Johannsson
med team gjordes också där det blev lite rally ljug :)
Då vi hade startnummer 180 blev det revelj vid lite senare tid än
man är van vid när man skall iväg på tävling. Förmiddagen
ägnades åt att kolla över bilen en sista gång, lägga
upp en liten däckstrategi och gå runt och prata med rallyfolk som
man inte träffat på ett tag.
Runt 13,00 var det så dags för oss att bege oss ut mot SS1 som
var drygt 16 km lång.
Vi var lite oroliga över att det skulle kommit fram lite mycket grus
på vägarna men vi blev positivt överraskade när vi släppt
upp kopplingen och kommit iväg på sträckan. Rolig väg
som höll bra och skapligt tempo från vår sida för att
vara första sträckan med nya
bilen. Vi tog det medvetet "lungt" för att inte göra några
dumheter. I mål kändes det bra och vi ar nöjda med vår
insats på sträckan. Jag ville inte veta några resultat denna
dag utan ville bara koncentrera mig på min körning, men så
här i efterhand kan vi konstatera att vi fick en 19:e tid på sträckan.
På servicen kollade vi över bilen och satte på två
nya framdäck, innan vi begav oss ut mot ss2 och ss3.
SS2 var dagens kortaste sträcka på cirka 4 km och nu ökade
vi tempot något. Sträckan flöt på bra och vi kom imål
på en ok tid. Tappa cirka 2s/km mot de snabbaste i klassen vilket känns
helt ok. SS3 var dagens och kanske årets längsta sträcka som
mätte hela 39km och här gällde det att bita i lite för
att inte tappa alldeles för mycket tid.
Nu skulle vi öka ett litet snäpp till men tyvärr började
växellådan krångla ganska tidigt in på sträckan.
Femmans växel gick inte längre hitta så att det var bara att
nöja sig med de fyra växlarna som fanns kvar. Det här gjorde
att koncentrationen försvann för en stund och att vi även tappade
en hel del tid på de lite snabbare partierna. I gamböjen blev vi
nervinkade då Solenö tyvärr hade rullat där. Förövrigt
rolig sträcka som inte alls kändes så lång som den var.
På servicen försökte vi åtgärda problemet med lådan
men utan att lyckas. Vi beslutade oss ialla fall för att åka igenom
sista sträckan då vi gjorde bedömningen att inte lådan
skulle ta för mycket skada utav det.
Sista sträckan för dagen mätte 27km och var dagens snabbaste
sträcka så här saknade vi verkligen högsta
växeln!!! Gick helt ok annars och i övrigt vår bästa
sträcka under dagen. Tyvärr syns inte detta på tiden. Vi kom
i kapp bilen framför som hade dubbproblem :) men vi kom ganska så
snart förbi.
Nöjda begav vi oss mot målet där vi kunde konstatera att vi
slutat på en 16:e plats i klassen. Godkänt!
Några reflektioner, vårt mål var att ta oss runt och det
lyckades vi med. Det finns 1000 saker att förbättra men det känns
som att med fler mil i kroppen kan vi nog höja oss ett rejält hack
och förhoppningsvis placera oss högre upp i resultatlistorna. Omställning
från Gr.E till Gr.H kan bara sammanfattas med ett enda ord; FRÄNT!
Nu går det ju faktiskt att få bilen o driva på lite ;)
Vi låg över en natt till innan vi på söndagen körde
de cirka 50 milen hemmåt.
Tack till Tim, Martin, B-A som skötte servicen under helgen och också
Niklas för mycket bra arbete i högerstolen.
Nu väntar översyn av växellåda och så skall även
styrväxeln få sig en översyn innan grussäsongen drar
igång.
Som det ser ut nu blir nästa tävling Ale-svängen i slutet på
April.
Tills dess ha det så bra!
/Daniel