Tävling | Placering/Antal i klass | Rapport | Resultatlista |
Rikspokalen 101016 | 20/26 | JA | JA |
Rejmeknixen 100925 (Kartläsare) | 15/22 | JA | JA |
Backtävling Tidaholm (Folkrace) | 17/44 | JA | Nej |
Västrallyt | Brutit | JA | JA |
Alesvängen 2010 | Brutit | JA | JA |
Esab Rallyt 12/6 | Brutit | JA | JA |
Norrahammars Mk (föråkare) | Fullföljt | JA | - |
Totalreklamsprinten 100509 | 1/7 (13 totalt) | JA | JA |
Lill-Jumbon Falköpings Mk 100501 | 2/7 (6:a totalt) | JA | JA |
Rikspokalen
101016 (Kartläsare)
Återigen tävling och denna gång i Örebro som
kartläsare åt Peder Eliasson. I kallt men fint höstväder
skulle vi tackla de 4 sträckorna. Motståndet var tufft och hela
26 bilar kom till start i klassen. Extra viktigt var det att inte göra
några misstag då tävlingen var ganska kort till längden.
SS1 och SS2 var det fin attack i körningen men vi hade stora problem
med fästet i kylan så ibland gick det lite väl brett vilket
gjorde att klockan rann iväg lite mycket. På servicen lade vi därför
på ett par andra bakdäck för att se om det skulle göra
någon skillnad.
Lite bättre fäste blev det allt men det var fortfarande halkigt.
Vi tog dock i så gott vi kunde men det blev tyvärr ett par snurrar
inne på de sista sträckorna vilket gjorde att tiden rann iväg
ytterliggare.
Imål kom vi dock utan märke på bilen och kul hade vi definitivt
även om placeringen denna gång blev något blygsam. Nu väntar
vinteruppehåll innan vi drar igång tävlandet till våren
igen.
Incar från tävlingen hittar ni här
Rejmeknixen 100925
(Kartläsare)
I helgen som gick var vi ute på tävling igen och denna
gång Rejmeknixen i Askersund. Det var dock inte den gule golfen som
fick luftas i skogarna med Daniel bakom ratten utan Daniel agerade istället
kartläsare åt klubbkamraten Peder Eliasson i en Opel Ascona.
Askersund brukar alltid bjuda på en underhållande tävling
på fina vägar och detta är en tävling vi kört flertalet
gånger innan. Vi har ett par fina minnen från dessa vägar,
bland annat kampen med Mattias Jirvelius när vi båda körde
Gr.E i SM tävlingen där för några år sedan, men
vi har även blivit kvar i dessa skogar med stukad bil.
Vädret var lite grådassigt och Daniel som skulle göra sin
andra insats i högerstolen med noter var allt lite nervös.
SS1 var en kort mycket krokig sträcka där vi fick in ett bra flyt
på en gång. Noterna flöt på bra och Peder körde
riktigt fint. 7e snabbast i klassen slagna med 3 s. Bra inledning.
SS2 var dagens längsta sräcka på cirka 14km av mycket snabb
karaktär. Även här flöt det på bra men det var inte
riktigt samma fina flyt som på sträckan innan. Tiden var ok men
några sekunder för långsam.
SS3 var en riktigt fin sträcka som kördes åt motsatt håll
från föregående år. Nu laddades det friskt från
Peders sida och även noterna rullade på mycket bra. Riktigt fin
känsla när allt flyter och man märker att föraren tar
i ordentligt. Ett par rejäla sladdar bjöds det på och även
en 2hjuling in på folkracebanan. Tiden var bra och vi tappade inte lika
mkt /km mot de snabbaste som vi gjorde på sträckan innan.
På servicen kollades bilen över och lite välbehövlig
energi intogs innan vi begav oss ut för att köra en repetion av
SS1 och SS2.
SS4 var nu ganska uppkörd och även om det kändes bra i bilen
blev tiden en sekund sämre än första åket. Bra känsla
i bilen dock.
SS5 fick vi nu till mycket bättre och vi förbättrade oss hela
10 s. Det blev ett litet besök i ett dike också där vi la
några sekunder men annars flöt det på bra. Imål kom
vi och överlag nöjda med vår insats. Finns som vanligt en
del bitar att jobba på men farten finns där definitivt och även
kul att jag lyckades istort sett utan missar med noterna tävlingen igenom.
Faktiskt ganska kul att läsa noter även fast man saknar en ratt
att hålla i emellanåt :)
Nu väntar SM i Katrineholm dit Daniel kommer att för att hjälpa
Kristian Johansson. Därefter veäntar troligtvis en till kartläsareinsats
i Rikspokalen med Peder!
Backtävling Tidaholm
Folkrace
Efter en riktig motig säsong i rallybilen fick jag möjligheten
att dela bil med min bror i Tidaholms backtävling för folkracebilar.
Jag har inte suttit i en folkracebil på 6år så detta skulle
allt bli spännande. Backen vi skulle köra var ca 1,5km med en del
uppförslut så det gällde att få med sig farten. Tre
åk skulle köras där den bästa tiden räknades.
Första omgången gick bra tyckte jag även fast bilen inte riktigt
betedde sig som jag ville. Ovant med massa rattvarv för att få
bilen dit man vill, behöva koppla för att växla och en väghållning
som inte riktigt matchar den standarden som man vant sig vid. Jag börjar
nog bli kräsen på gamla dar... tiden då, ja den var väl
ok efter de förutsättningarna men alldeles för långt
ifrån de snabbaste. Kunde dock inte sätta fingret på vart
det skulle gå att åka snabbare. Hade ju fullgas hela vägen...
Till andra omgången bytte vi bakdäck och nu blev bilen betydligt
bättre att köra. Fick till linjerna mycket bättre och det kändes
riktigt bra när jag passerade målinen men tiden blev bara förbättrad
med 8 tiondelar. Något irreterad över
att tiden inte blev bättre bestämde jag mig för att testa en
ny taktik inför sista. Tokladd och sladd överallt något som
normalt brukar betyda en sämre tid. Gick helt ok detta med men kändes
fel att komma in i hårnålar på världens stoppsladd
och sakta, pumpandes på kopplingen, ta sig därifrån. Tiden
blev två tiondelar sämre en andra åket så det blev
tyvärr inte någon förbättring. Lite frustrerande att
bli ifån åkt med 4s på 1.5 km, speciellt när man testat
det mesta med körningen :) Kul hade vi dock och backen var riktigt rolig
och dit kan jag verkligen tänka mig att åka igen. För Jonas
del gick det också skapligt. Han förbättrade sig under dagen
och slutade till slut 6 i sin klass. Får tacka för lån utav
bilen!
Nästa gång jag gör nypremiär och mitt 2a inhopp någonsin
i en kartläsarestol blir om 2 veckor i Askersund då jag skall lotsa
en annan gul bil, nämligen Peder Eliasson i en sladda opel :) Kommer
bli kul.
Västrallyt 100904
Efter ett längre uppehåll och reparationer av bilen var
vi nu tillbaka på banan igen. Västrallyt var en tävling vi
inte ville missa och speciellt iår då tävlingen även
hade SM status. Christoffer som vanligtvis åker med var denna helg bortrest
och istället åkte Niklas Johansson med.
Målsättningen med dagen var att komma igång igen och få
upp farten. Vi skulle bjudas på ca 7SS mil sträckor i fint höst
väder så vi var rejält sugna när klockan började
närma sig start.
SS1 var en ganska lång sträcka med många hårnålar.
Sträckningen gick fint utmed en sjö och vägen var i fint skick
även fast SM fältet redan passerat. Körningen gick tyvärr
mycket kantigt och det blev därför en blygsam tid på sträckan.
Till ss2 som var en sträcka på ca 6 km tände vi till lite
bättre och nu funkade det mycket bättre. Nu började vi närma
oss farten vi hade innan rullningen. Sträckan hade en mycket fin karaktär
och allt flöt på fint till strax före mål då vi
vid en nerväxling körde sönder växellådan. Den mer
eller mindre exploderade och trasade sönder diff, hus och delar av drevsatsen.
Finns inte ord för hur besviken jag känner mig just för tillfället
och detta satte punkt för denna säsong. Vad som händer framöver
skall vi fundera ut men just nu blir det lite paus från rallytävlandet.
Helt klart är dock att vi kommer tillbaka, så lätt knäcker
man oss inte.
Redan till helgen sätter sig Daniel i en tävlingsbil igen men denna
gång i en Folkracebil. Det är Daniel och Jonas som åker till
Tidaholm för att köra deras backtävling. Hur det går
kommer komma upp på hemsidan!
Alesvängen
100619
Efter en vecka i garaget med reparationer efter Laxås tävling
begav vi oss i Lördags till Alvängen för att försöka
försvara vår ledning i Mega Rallycup. Vädret var inte det
bästa men detta var inget vi bekymmrade oss över då vi hade
gott hopp om att göra ett bra resultat. Tävlingen skulle bestå
av 5SS på cirka 2,5 mil, ganska kort med andra ord så det gällde
att vara på hugget från början.
SS1 var en kort knixig sträcka på cirka 4,5 km där vi kom
in i ett bra flyt med engång. Det kändes lite halkigt men vi tog
i så gott vi kunde. Ett par km in på sträckan där det
går ganska fort missbedömmer vi båda två en sväng
som nyper kraftigt på slutet och övergår till en hårnål
höger. Farten är därför alldeles för hög och
även om vi försöker rädda det så slutar det med
en rullning på vägen. Det tar en stund att få igång
maskineriet igen så vi linkar ut från sträckan i lugn fart.
Efter att vi gjort en snabb kik på bilen bestämmer vi oss för
att köra vidare för att försöka få med oss några
poäng hem i cupen.
SS2 var en ganska kort sträcka där vi fick till det hyffsat. Det
var lite avslagen körning då vi tappade dryga minuten på
första sträckan men imål visade det sig att vi endast var
1,8s efter klassnabbast. På servicen fixade grabbarna ihop bilen så
gott det gick innan vi begav oss ut mot dagens långsträcka. Här
kom vi dock inte särskilt långt innan drivaxeln gick av och det
vara bara att parkera till sidan. Kul!
Nu väntar en del jobb med bilen innan vi kommer ut igen, men det gör
vi ganska snart, var så säkra!
Film på rullningen finner ni här.
Incar kommer senare
Esab Rallyt
100612
Dags för tävling igen och denna gång förstadeltävlingen
ingående i Västras Förbundsmästerskap. Tävlingen
hade lockat stort startfält och det var hela 31 bilar som kom till start
i vår klass. Vi var riktigt taggade och när vi begav oss ut till
SS1 som var en snabb sträcka på dryga milen. Dagens mål var
att försöka komma topp 5 i klassen, vi visste att det skulle bli
tufft men samtidigt trodde vi att det var ett realistiskt mål.
Iväg på första sträckan och det mesta flöt på
fint. Noterna stämde klockrent och även om det var ett par svängar
som gick lite tveksamt så var vi nöjda när vi kom till målet.
Tiden stod sig bra i klassen så det var bara fortsätta att ta i.
SS2 var en kortare sträcka där vi aldrig riktigt kom in i något
bra flyt. Inget att skylla på mer än att jag körde lite avvaktande.
Rann iväg någon sekund för mycket men tappade inte så
mycket mot de snabbaste. Så här långt var det jämnt
i klassen och vi var tre bilar inom sekunden som slogs om 4-6 platsen. De
tre framför hade ryckt åt sig en liten större lucka.
Service av bilen innan vi begav oss ut till dagens längsta sträcka
som mätte 18km. Sträckan började bra men en bit in gick grenröret
av och därefter blev bilen mer och mer trögstyrd. Vi kända
också att nått inte stod helt rätt till med bilen. Vi fortsatte
till målet så fort vi kunde men det blev aldrig nått bra
flyt. I mål kunde vi konstatera att ett motorfäste hade gått
av och dragit med sig både grenrör och servo. Bara att kasta in
handuken. Surt men samtidigt kul att se att vi hänger med skapligt. Finns
mer att jobba på men det går bättre och bättre.
Idag har vi plockat ner bilen och det var ytterliggare lite saker som hade
gått sönder. Nu väntar några timmar i garaget i veckan
innan vi nästa helg skall köra Alesvängen.
Incar uppdatering kan dragga lite tills senare i veckan då första
prio nu är att få ihop bilen!
Norrahammars MK 100606
Som ett litet test inför Laxå och Alvängen åkte
vi till Norrahammar för att sladda av oss lite och vi fick dessutom möjligheten
att testa på att skriva egna noter. Vi deltog alltså inte i tävlingen
utan vi körde som föråkare.
Vi begav oss mot Jönköping i ottan för att hinna upp och köra
igenom sträckorna och skriva noter.
Sträckorna vi skulle köra var smala och krokiga och de innehöll
inte många raksträckor så det var inte det enklaste att skriva.
De innehöll ett par lurigheter och det var inte läge att ligga utanför
spår för där fanns det som vanligt mycket hårda saker
i dessa trakterna av Sverige.
Som första bil ut på vägen fick vi spåra och sopa av
lite lösgrus så att det skulle bli lite halkigt visste vi om. Vårt
fokus denna dag blev därför att bara köra igenom och känna
på notläsningen. Vi fick även i uppgift att kolla till publiken
så att dessa inte stod dumt till.
Sträckorna gick bra för vår del och även om vi körde
lungt så fick vi nog till någon sladd. Noterna vi skrivit gick
att åka efter men vi hade nog skrivit i lite väl mycket information
och även graderat ner många svängar. Detta gjorde att körningen
gick knackigt och man litade inte på noterna så som man gör
när en erfaren notskrivare gjort dem. Märkligt... :)
Vi hade en kul dag i skogen och fick några värdefulla mil i bilen
inför nästa helg. Då är det attack som gäller och
inte några lugna sladdar...
Får tacka Norrahammar för en trevlig dag i skogen och att vi fick
möjligheten att skriva noter.
Totalreklamsprinten
Stenungsund MS 100509
Årets andra tävling och den första på många
månader på en skogsväg. I riktigt fint vårväder
åkte vi tillsammans med Peder Eliasson (www.marksbil.se)
och hans team till Stenungsund för att köra deras sprintsträcka
på cirka 2,5km tre gånger.
Sträckan som var mycket snabb och hård innehöll ett par lurigheter
eller rättare sagt svårare snabba svängar där det gäller
att hitta bromspunkten och få till rätt linje. Efter andra platsen
förra helgen hade vi som plan att denna gång se till att komma
hem med den största pokalen. Kartläsare denna gång var återigen
Pappa B-A.
SS1: Fick inte alls till den öppning som vi hade tänkt. Bromspunkterna
satt inte och fegade otroligt mycket i den första snabba vägförflyttningen.
Det gick väldigt knackigt och imål kändes det som att vi skulle
blivit rejält distansierade. Det visade sig dock att vi inte var ensamma
om att ha haft lite småproblem med attacken på den svåra
sträckan. Vi var snabbast i klassen med dryga 2 s vilket kändes
bra.
SS2: Nu skulle vi förbättra tiden och ta i desto mer. Denna gång
gick det lite bättre i vid den första vägförflyttningen
men fortfarande tveksamt och inte godkänt. Min analys på detta
är att även om man visste hur vägen såg ut så lurade
sig ögat på ingången till böjen som såg tvär
ut och det var svårt att få en referens på vart man skulle
bromsa och styra in. Resterande del av sträckan gick bättre men
det kändes fortfarande lite ringrostigt. Imål hade vi förbättrat
tiden och vi var återigen snabbast med dryga 2s.
SS3: Ledning med 4.5 s inför sista och vi ville inte tappa ledningen
som vi gjort helgen innan så det var bara att bita ihop. Strax innan
start gick avgassytemet sönder. Det berodde på en liten miss vi
gjort när vi gjorde om avgassystem i vinter.
Lite irreterade över detta åkte vi iväg på sträckan
och nu fick vi till den första svängen hyffsat. Även resterande
del av sträckan gick bra om än med en bil som inte kändes lika
stark med ett läckande system. Även om körningen kändes
mycket bättre så blev inte tiden något bättre men vi
blev bara slagna med några tiondelar såvi lyckades vinna tävlingen.
Detta känns riktigt kul efter allt slit och vi ligger nu riktigt bra
till i Mega rallycup. Vi kan inte annat än att vara nöjda över
vår insats under dagen men vi behöver allt åka några
mer mil för att få upp farten ordentligt igen. Tveksamheten i körningen
måste bort och jag måste börja lita mer på både
bilen och fästet. Heter man inte Loeb i efternamn så får
man fortsätta jobba och försöka utvecklas vilket vi kommer
att göra under året.
Tack till alla som hjälper oss, kul att kunna ge tillbaka lite med bra
resultat!
Lill-Jumbon Falköpings Mk 100501
Igår körde vi årets första tävling. Efter en vinter
där vi spenderat mycket tid i garaget var det roligt att komma ut och
få tävla igen. Tävlingen hade lockat stort startfält
så arrangören hade tvingats gallra i startlistan. Detta gjorde
att det bara blev 7 ekipage som startade i vår klass.
Tävlingen kördes som vanligt på Falköpings motorområde
där en sträcka på cirka 3km skulle köras två gånger
åt vardera håll. Denna dag åkte pappa B-A med i högerstolen.
SS1: Lite nervöst och ringrostigt efter ett långt uppehåll.
Sträckan började bra inne på rallycross banan och det flöt
även på inne i skogen. Kändes att det var ett tag sedan man
satt i bilen för det blev ingen riktig attack i körningen. Närmare
målet fanns en öppen hårnål som jag valde att ta på
2ans växel. Det blev inget bra så motorn gick i källaren och
vi tvngades börja om från början. Detta gjorde att vi tappade
lite. 4:e tid i klassen med 4 s upp till snabbaste man.
SS2: Nu skulle vi förbättra tiden och tagga till lite mer. Var en
helt annan attack i körningen och vi fick med oss farten riktigt bra
ur alla tvära kurvor. I mål kändes det att vi förbättrat
tiden betydligt vilket också visade sig då vi var snabbast i klassen
med cirka 4 s. Nu var vi nöjda och kände att vi började komma
in i det igen.
SS3: Nu hade man vänt på sträckan för att köra den
åt andra hållet. Inga incidenter här utan det flöt på
bra men inte med samma fina flyt som vi haft på ss2. Vi lyckades knipa
sträcksegern även här men med bara några tiondelar. Inför
sista sträckan ledde vi nu med 2s så det fanns inte utrymme för
några missar.
SS4: Nu gällde det att bita i. Alltid svårt när man är
pressad bakifrån men vi fick till ett fint flyt på sträckan
och kapade cirka 2 sekunder från SS3. Kändes bra när vi kom
imål och vi trodde nog att den tiden skulle räcka men det visade
sig att P-J Svensson hade fått till ett riktigt bra åk och slog
oss med dryga 2s vilket gav honom segern. Kändes lite snopet men bara
att gratulera till en fin körning. Vi är ändå nöjda
med vår insats och vi förlorade egentligen inte tävlingen
på sista sträckan utan det var vår lama insats på SS1
som straffade sig.
Positivt är ändå att bilen gick bra och vi visade att körningen
inte helt hade fallit bort under vintern. Vi lyckades även bli 6:a totalt
av de cirka 70 ekipagen vilket är bra. Nu väntar lite översyn
av bilen innan vi nästa vecka åker till Stenungsund. Då med
siktet inställt på en liten bättre placering ;)
Bilder och filmer från tävlingen mottages tacksamt.