Tävling Placering/Antal i klass Rapport Resultatlista
Rikspokalen 101016 20/26 JA JA
Rejmeknixen 100925 (Kartläsare) 15/22 JA JA
Backtävling Tidaholm (Folkrace) 17/44 JA Nej
Västrallyt Brutit JA JA
Alesvängen 2010 Brutit JA JA
Esab Rallyt 12/6 Brutit JA JA
Norrahammars Mk (föråkare) Fullföljt JA -
Totalreklamsprinten 100509 1/7 (13 totalt) JA JA
Lill-Jumbon Falköpings Mk 100501 2/7 (6:a totalt) JA JA

Rikspokalen 101016 (Kartläsare)
Återigen tävling och denna gång i Örebro som kartläsare åt Peder Eliasson. I kallt men fint höstväder skulle vi tackla de 4 sträckorna. Motståndet var tufft och hela 26 bilar kom till start i klassen. Extra viktigt var det att inte göra några misstag då tävlingen var ganska kort till längden.
SS1 och SS2 var det fin attack i körningen men vi hade stora problem med fästet i kylan så ibland gick det lite väl brett vilket gjorde att klockan rann iväg lite mycket. På servicen lade vi därför på ett par andra bakdäck för att se om det skulle göra någon skillnad.
Lite bättre fäste blev det allt men det var fortfarande halkigt. Vi tog dock i så gott vi kunde men det blev tyvärr ett par snurrar inne på de sista sträckorna vilket gjorde att tiden rann iväg ytterliggare.
Imål kom vi dock utan märke på bilen och kul hade vi definitivt även om placeringen denna gång blev något blygsam. Nu väntar vinteruppehåll innan vi drar igång tävlandet till våren igen.
Incar från tävlingen hittar ni här

Rejmeknixen 100925 (Kartläsare)
I helgen som gick var vi ute på tävling igen och denna gång Rejmeknixen i Askersund. Det var dock inte den gule golfen som fick luftas i skogarna med Daniel bakom ratten utan Daniel agerade istället kartläsare åt klubbkamraten Peder Eliasson i en Opel Ascona.
Askersund brukar alltid bjuda på en underhållande tävling på fina vägar och detta är en tävling vi kört flertalet gånger innan. Vi har ett par fina minnen från dessa vägar, bland annat kampen med Mattias Jirvelius när vi båda körde Gr.E i SM tävlingen där för några år sedan, men vi har även blivit kvar i dessa skogar med stukad bil.
Vädret var lite grådassigt och Daniel som skulle göra sin andra insats i högerstolen med noter var allt lite nervös.
SS1 var en kort mycket krokig sträcka där vi fick in ett bra flyt på en gång. Noterna flöt på bra och Peder körde riktigt fint. 7e snabbast i klassen slagna med 3 s. Bra inledning.
SS2 var dagens längsta sräcka på cirka 14km av mycket snabb karaktär. Även här flöt det på bra men det var inte riktigt samma fina flyt som på sträckan innan. Tiden var ok men några sekunder för långsam.
SS3 var en riktigt fin sträcka som kördes åt motsatt håll från föregående år. Nu laddades det friskt från Peders sida och även noterna rullade på mycket bra. Riktigt fin känsla när allt flyter och man märker att föraren tar i ordentligt. Ett par rejäla sladdar bjöds det på och även en 2hjuling in på folkracebanan. Tiden var bra och vi tappade inte lika mkt /km mot de snabbaste som vi gjorde på sträckan innan.
På servicen kollades bilen över och lite välbehövlig energi intogs innan vi begav oss ut för att köra en repetion av SS1 och SS2.
SS4 var nu ganska uppkörd och även om det kändes bra i bilen blev tiden en sekund sämre än första åket. Bra känsla i bilen dock.
SS5 fick vi nu till mycket bättre och vi förbättrade oss hela 10 s. Det blev ett litet besök i ett dike också där vi la några sekunder men annars flöt det på bra. Imål kom vi och överlag nöjda med vår insats. Finns som vanligt en del bitar att jobba på men farten finns där definitivt och även kul att jag lyckades istort sett utan missar med noterna tävlingen igenom. Faktiskt ganska kul att läsa noter även fast man saknar en ratt att hålla i emellanåt :)
Nu väntar SM i Katrineholm dit Daniel kommer att för att hjälpa Kristian Johansson. Därefter veäntar troligtvis en till kartläsareinsats i Rikspokalen med Peder!



Backtävling Tidaholm Folkrace
Efter en riktig motig säsong i rallybilen fick jag möjligheten att dela bil med min bror i Tidaholms backtävling för folkracebilar. Jag har inte suttit i en folkracebil på 6år så detta skulle allt bli spännande. Backen vi skulle köra var ca 1,5km med en del uppförslut så det gällde att få med sig farten. Tre åk skulle köras där den bästa tiden räknades.
Första omgången gick bra tyckte jag även fast bilen inte riktigt betedde sig som jag ville. Ovant med massa rattvarv för att få bilen dit man vill, behöva koppla för att växla och en väghållning som inte riktigt matchar den standarden som man vant sig vid. Jag börjar nog bli kräsen på gamla dar... tiden då, ja den var väl ok efter de förutsättningarna men alldeles för långt ifrån de snabbaste. Kunde dock inte sätta fingret på vart det skulle gå att åka snabbare. Hade ju fullgas hela vägen...
Till andra omgången bytte vi bakdäck och nu blev bilen betydligt bättre att köra. Fick till linjerna mycket bättre och det kändes riktigt bra när jag passerade målinen men tiden blev bara förbättrad med 8 tiondelar. Något irreterad över att tiden inte blev bättre bestämde jag mig för att testa en ny taktik inför sista. Tokladd och sladd överallt något som normalt brukar betyda en sämre tid. Gick helt ok detta med men kändes fel att komma in i hårnålar på världens stoppsladd och sakta, pumpandes på kopplingen, ta sig därifrån. Tiden blev två tiondelar sämre en andra åket så det blev tyvärr inte någon förbättring. Lite frustrerande att bli ifån åkt med 4s på 1.5 km, speciellt när man testat det mesta med körningen :) Kul hade vi dock och backen var riktigt rolig och dit kan jag verkligen tänka mig att åka igen. För Jonas del gick det också skapligt. Han förbättrade sig under dagen och slutade till slut 6 i sin klass. Får tacka för lån utav bilen!

Nästa gång jag gör nypremiär och mitt 2a inhopp någonsin i en kartläsarestol blir om 2 veckor i Askersund då jag skall lotsa en annan gul bil, nämligen Peder Eliasson i en sladda opel :) Kommer bli kul.

Västrallyt 100904
Efter ett längre uppehåll och reparationer av bilen var vi nu tillbaka på banan igen. Västrallyt var en tävling vi inte ville missa och speciellt iår då tävlingen även hade SM status. Christoffer som vanligtvis åker med var denna helg bortrest och istället åkte Niklas Johansson med.
Målsättningen med dagen var att komma igång igen och få upp farten. Vi skulle bjudas på ca 7SS mil sträckor i fint höst väder så vi var rejält sugna när klockan började närma sig start.
SS1 var en ganska lång sträcka med många hårnålar. Sträckningen gick fint utmed en sjö och vägen var i fint skick även fast SM fältet redan passerat. Körningen gick tyvärr mycket kantigt och det blev därför en blygsam tid på sträckan.
Till ss2 som var en sträcka på ca 6 km tände vi till lite bättre och nu funkade det mycket bättre. Nu började vi närma oss farten vi hade innan rullningen. Sträckan hade en mycket fin karaktär och allt flöt på fint till strax före mål då vi vid en nerväxling körde sönder växellådan. Den mer eller mindre exploderade och trasade sönder diff, hus och delar av drevsatsen. Finns inte ord för hur besviken jag känner mig just för tillfället och detta satte punkt för denna säsong. Vad som händer framöver skall vi fundera ut men just nu blir det lite paus från rallytävlandet. Helt klart är dock att vi kommer tillbaka, så lätt knäcker man oss inte.

Redan till helgen sätter sig Daniel i en tävlingsbil igen men denna gång i en Folkracebil. Det är Daniel och Jonas som åker till Tidaholm för att köra deras backtävling. Hur det går kommer komma upp på hemsidan!


Alesvängen 100619
Efter en vecka i garaget med reparationer efter Laxås tävling begav vi oss i Lördags till Alvängen för att försöka försvara vår ledning i Mega Rallycup. Vädret var inte det bästa men detta var inget vi bekymmrade oss över då vi hade gott hopp om att göra ett bra resultat. Tävlingen skulle bestå av 5SS på cirka 2,5 mil, ganska kort med andra ord så det gällde att vara på hugget från början.
SS1 var en kort knixig sträcka på cirka 4,5 km där vi kom in i ett bra flyt med engång. Det kändes lite halkigt men vi tog i så gott vi kunde. Ett par km in på sträckan där det går ganska fort missbedömmer vi båda två en sväng som nyper kraftigt på slutet och övergår till en hårnål höger. Farten är därför alldeles för hög och även om vi försöker rädda det så slutar det med en rullning på vägen. Det tar en stund att få igång maskineriet igen så vi linkar ut från sträckan i lugn fart.
Efter att vi gjort en snabb kik på bilen bestämmer vi oss för att köra vidare för att försöka få med oss några poäng hem i cupen.
SS2 var en ganska kort sträcka där vi fick till det hyffsat. Det var lite avslagen körning då vi tappade dryga minuten på första sträckan men imål visade det sig att vi endast var 1,8s efter klassnabbast. På servicen fixade grabbarna ihop bilen så gott det gick innan vi begav oss ut mot dagens långsträcka. Här kom vi dock inte särskilt långt innan drivaxeln gick av och det vara bara att parkera till sidan. Kul!
Nu väntar en del jobb med bilen innan vi kommer ut igen, men det gör vi ganska snart, var så säkra!
Film på rullningen finner ni här. Incar kommer senare

Esab Rallyt 100612

Dags för tävling igen och denna gång förstadeltävlingen ingående i Västras Förbundsmästerskap. Tävlingen hade lockat stort startfält och det var hela 31 bilar som kom till start i vår klass. Vi var riktigt taggade och när vi begav oss ut till SS1 som var en snabb sträcka på dryga milen. Dagens mål var att försöka komma topp 5 i klassen, vi visste att det skulle bli tufft men samtidigt trodde vi att det var ett realistiskt mål.
Iväg på första sträckan och det mesta flöt på fint. Noterna stämde klockrent och även om det var ett par svängar som gick lite tveksamt så var vi nöjda när vi kom till målet. Tiden stod sig bra i klassen så det var bara fortsätta att ta i.
SS2 var en kortare sträcka där vi aldrig riktigt kom in i något bra flyt. Inget att skylla på mer än att jag körde lite avvaktande. Rann iväg någon sekund för mycket men tappade inte så mycket mot de snabbaste. Så här långt var det jämnt i klassen och vi var tre bilar inom sekunden som slogs om 4-6 platsen. De tre framför hade ryckt åt sig en liten större lucka.
Service av bilen innan vi begav oss ut till dagens längsta sträcka som mätte 18km. Sträckan började bra men en bit in gick grenröret av och därefter blev bilen mer och mer trögstyrd. Vi kända också att nått inte stod helt rätt till med bilen. Vi fortsatte till målet så fort vi kunde men det blev aldrig nått bra flyt. I mål kunde vi konstatera att ett motorfäste hade gått av och dragit med sig både grenrör och servo. Bara att kasta in handuken. Surt men samtidigt kul att se att vi hänger med skapligt. Finns mer att jobba på men det går bättre och bättre.
Idag har vi plockat ner bilen och det var ytterliggare lite saker som hade gått sönder. Nu väntar några timmar i garaget i veckan innan vi nästa helg skall köra Alesvängen.
Incar uppdatering kan dragga lite tills senare i veckan då första prio nu är att få ihop bilen!

Norrahammars MK 100606

Som ett litet test inför Laxå och Alvängen åkte vi till Norrahammar för att sladda av oss lite och vi fick dessutom möjligheten att testa på att skriva egna noter. Vi deltog alltså inte i tävlingen utan vi körde som föråkare.
Vi begav oss mot Jönköping i ottan för att hinna upp och köra igenom sträckorna och skriva noter.
Sträckorna vi skulle köra var smala och krokiga och de innehöll inte många raksträckor så det var inte det enklaste att skriva. De innehöll ett par lurigheter och det var inte läge att ligga utanför spår för där fanns det som vanligt mycket hårda saker i dessa trakterna av Sverige.

Som första bil ut på vägen fick vi spåra och sopa av lite lösgrus så att det skulle bli lite halkigt visste vi om. Vårt fokus denna dag blev därför att bara köra igenom och känna på notläsningen. Vi fick även i uppgift att kolla till publiken så att dessa inte stod dumt till.
Sträckorna gick bra för vår del och även om vi körde lungt så fick vi nog till någon sladd. Noterna vi skrivit gick att åka efter men vi hade nog skrivit i lite väl mycket information och även graderat ner många svängar. Detta gjorde att körningen gick knackigt och man litade inte på noterna så som man gör när en erfaren notskrivare gjort dem. Märkligt... :)

Vi hade en kul dag i skogen och fick några värdefulla mil i bilen inför nästa helg. Då är det attack som gäller och inte några lugna sladdar...

Får tacka Norrahammar för en trevlig dag i skogen och att vi fick möjligheten att skriva noter.


Totalreklamsprinten Stenungsund MS 100509

Årets andra tävling och den första på många månader på en skogsväg. I riktigt fint vårväder åkte vi tillsammans med Peder Eliasson (www.marksbil.se) och hans team till Stenungsund för att köra deras sprintsträcka på cirka 2,5km tre gånger.
Sträckan som var mycket snabb och hård innehöll ett par lurigheter eller rättare sagt svårare snabba svängar där det gäller att hitta bromspunkten och få till rätt linje. Efter andra platsen förra helgen hade vi som plan att denna gång se till att komma hem med den största pokalen. Kartläsare denna gång var återigen Pappa B-A.
SS1: Fick inte alls till den öppning som vi hade tänkt. Bromspunkterna satt inte och fegade otroligt mycket i den första snabba vägförflyttningen. Det gick väldigt knackigt och imål kändes det som att vi skulle blivit rejält distansierade. Det visade sig dock att vi inte var ensamma om att ha haft lite småproblem med attacken på den svåra sträckan. Vi var snabbast i klassen med dryga 2 s vilket kändes bra.
SS2: Nu skulle vi förbättra tiden och ta i desto mer. Denna gång gick det lite bättre i vid den första vägförflyttningen men fortfarande tveksamt och inte godkänt. Min analys på detta är att även om man visste hur vägen såg ut så lurade sig ögat på ingången till böjen som såg tvär ut och det var svårt att få en referens på vart man skulle bromsa och styra in. Resterande del av sträckan gick bättre men det kändes fortfarande lite ringrostigt. Imål hade vi förbättrat tiden och vi var återigen snabbast med dryga 2s.
SS3: Ledning med 4.5 s inför sista och vi ville inte tappa ledningen som vi gjort helgen innan så det var bara att bita ihop. Strax innan start gick avgassytemet sönder. Det berodde på en liten miss vi gjort när vi gjorde om avgassystem i vinter.
Lite irreterade över detta åkte vi iväg på sträckan och nu fick vi till den första svängen hyffsat. Även resterande del av sträckan gick bra om än med en bil som inte kändes lika stark med ett läckande system. Även om körningen kändes mycket bättre så blev inte tiden något bättre men vi blev bara slagna med några tiondelar såvi lyckades vinna tävlingen. Detta känns riktigt kul efter allt slit och vi ligger nu riktigt bra till i Mega rallycup. Vi kan inte annat än att vara nöjda över vår insats under dagen men vi behöver allt åka några mer mil för att få upp farten ordentligt igen. Tveksamheten i körningen måste bort och jag måste börja lita mer på både bilen och fästet. Heter man inte Loeb i efternamn så får man fortsätta jobba och försöka utvecklas vilket vi kommer att göra under året.
Tack till alla som hjälper oss, kul att kunna ge tillbaka lite med bra resultat!





Lill-Jumbon Falköpings Mk 100501

Igår körde vi årets första tävling. Efter en vinter där vi spenderat mycket tid i garaget var det roligt att komma ut och få tävla igen. Tävlingen hade lockat stort startfält så arrangören hade tvingats gallra i startlistan. Detta gjorde att det bara blev 7 ekipage som startade i vår klass.
Tävlingen kördes som vanligt på Falköpings motorområde där en sträcka på cirka 3km skulle köras två gånger åt vardera håll. Denna dag åkte pappa B-A med i högerstolen.
SS1: Lite nervöst och ringrostigt efter ett långt uppehåll. Sträckan började bra inne på rallycross banan och det flöt även på inne i skogen. Kändes att det var ett tag sedan man satt i bilen för det blev ingen riktig attack i körningen. Närmare målet fanns en öppen hårnål som jag valde att ta på 2ans växel. Det blev inget bra så motorn gick i källaren och vi tvngades börja om från början. Detta gjorde att vi tappade lite. 4:e tid i klassen med 4 s upp till snabbaste man.
SS2: Nu skulle vi förbättra tiden och tagga till lite mer. Var en helt annan attack i körningen och vi fick med oss farten riktigt bra ur alla tvära kurvor. I mål kändes det att vi förbättrat tiden betydligt vilket också visade sig då vi var snabbast i klassen med cirka 4 s. Nu var vi nöjda och kände att vi började komma in i det igen.
SS3: Nu hade man vänt på sträckan för att köra den åt andra hållet. Inga incidenter här utan det flöt på bra men inte med samma fina flyt som vi haft på ss2. Vi lyckades knipa sträcksegern även här men med bara några tiondelar. Inför sista sträckan ledde vi nu med 2s så det fanns inte utrymme för några missar.
SS4: Nu gällde det att bita i. Alltid svårt när man är pressad bakifrån men vi fick till ett fint flyt på sträckan och kapade cirka 2 sekunder från SS3. Kändes bra när vi kom imål och vi trodde nog att den tiden skulle räcka men det visade sig att P-J Svensson hade fått till ett riktigt bra åk och slog oss med dryga 2s vilket gav honom segern. Kändes lite snopet men bara att gratulera till en fin körning. Vi är ändå nöjda med vår insats och vi förlorade egentligen inte tävlingen på sista sträckan utan det var vår lama insats på SS1 som straffade sig.
Positivt är ändå att bilen gick bra och vi visade att körningen inte helt hade fallit bort under vintern. Vi lyckades även bli 6:a totalt av de cirka 70 ekipagen vilket är bra. Nu väntar lite översyn av bilen innan vi nästa vecka åker till Stenungsund. Då med siktet inställt på en liten bättre placering ;)

Bilder och filmer från tävlingen mottages tacksamt.