Foto: Patrik Jacobsson
www.racebilder.com
[Tillbaka]
Tävling | Placering/Antal i klass | Rapport | Resultatlista |
Fridaspecialen | 2/8 | JA | JA |
Strömkarlen | 2/2 | JA | JA |
Skilling 500 | Brutit | JA | JA |
Götenerundan | 1/2 (2/19 tot Gr.E) | JA | JA |
Emiltrofén | 3/7 (5 /17 tot Gr.E) | JA | JA |
Kullingstrofén | 5/24 | JA | JA |
ICA-Varvloppet | 1/5
(3/21 tot Gr.E) |
JA | JA |
Esab-rallyt | Brutit |
JA | JA |
Lill-Jumbon | 5/5
i VOC (Snabbaste Gr.E tot) |
JA | JA |
Ale-knixen | 2/7 |
JA | JA |
Kong Christian | 3/3 |
JA | JA |
Fridaspecialen, Vänersborgs MK
080928
I lagom fint höstväder åkte vi mot Vänersborg
för att deltaga i Fridaspecialen. Sista deltävlingen för året
i Mega rally cup men också den första tävlingen för oss
under året på asfalt. Tävlingen kördes precis som förra
året i ett industriområde där vi skulle köra 4 varv
runt banan, 2 gånger. I klassen denna dag var det 8 bilar.
Första åket gick skapligt även om detta är ett underlag
som vi inte riktigt trivs på. Hade lite problem med bromspunkter och
det var svårt att få en följsam linje. Ganska nöjd ändå
när vi passerade målinjen. Andra tid i klassen dock hade vi blivit
rejält distansierade av snabbaste bil i klassen. I pausen tittade vi
över bilen och åtgärdade en del problem innan det var dags
att åter igen bege sig ut på banan.
Nu gick det lite bättre och vi förbättrade vår tid med
cirka 5 s. Dock hade vi återigen blivit slagna med några sekunder.
Detta räckte till en andra plats i klassen men med dock alldeles för
stort gap till ettan. Bara att buga och bocka och inse att man har mycket
kvar att lära på detta underlag. Mycket trevlig tävling i
övrigt.
Nu säljer vi bilarna och blickar redan framåt mot nästa år
då vi kommer tillbaka i en annan klass. Håll utkik på sidan
så får ni så fort det är klart vad det blir!
Strömkarlen, SMK Trollhättan
080830
I fint väder skulle vi tackla årets upplaga av Strömkarlen.
En tävling som lite är en av våra favoriter. Då det
var två år sedan de körde tävling där sist var
startfältet riktigt bra med ca 160 bilar. I Gr.E klassen var det 13 bilar
som kom tillstart vilket för året var ganska få.
SS1 var en kort sträcka som svängde på ganska mycket på
en fin byväg. Vi gick ut i bra tempo men redan efter någon kilometer
kom första problemet denna dag. I en H2- till V1 i vsk fick vi lite onödigt
med sladd i H2 och som följd skulle jag växla ner för att få
lite mer driv på hjulen och komma igenom V1. Problemet var att jag bommade
nerväxlingen och med fullt rattutslag styrde bilen helt enkelt ner i
diket. Måste sett riktigt löjligt ut! Vi tappade ett par sekunder
på detta men inget på bilen tog dock någon skada.
Snabbast i klassen och tvåa på sträckan av alla Gr.E.
SS2 var den berömda Kabelvägen som man nu körde "baklänges"
(vilket man gjorde på alla sträckor utan ss1). Iväg på
sträckan utan större bekymmer men efter ett par kilometer skulle
det börja krångla igen. Gaswiren hoppa loss och det var bara att
köra åt sidan och åtgärda problemet. Vi tappade 4 minuter
på detta och var nu borträknade från en framskjuten placering.
På servicen kunde vi konstatera att felet berodde på att en "stoppklack"
som sitter på golvet för att förhindra att man "spänner"
wiren för hårt när man gasar fullt var borta vilket gjorde
att wiren blev så spänd att den hppade ur sin gummistyrning. Detta
fixades genom att släppa efter lite på wiren.
SS3 och SS4 var två korta sträckor som mest gick ute på åkervägar.
Här flöt det på ganska bra och vi var snabbast på båda
sträckorna. SS5 var dagens längsta och här tyckte vi inte att
det stämde riktigt. Klasssnabbast igen dock endast med några sekunder.
Dages sista sträcka var en repetition av ss2 och nu skulle vi få
testa att åka Kabelvägen baklänges utan problem. Det flöt
på fint även om det är svårt att plocka fram det där
sista när man tappat så mycket tid. Vi var ialla fall snabbast
även här men en evighet efter i totallistan.
Om man skall summera dagen kan man säga att det inte var vår dag
men vi hade iaf roligt på de flesta sträckor i fint rallyväder.
Tack SMK Trollhättan för en fin tävling!
Skilling 500, Skillingaryds MK
080816
Efter en vecka med växlande väder vaknade vi på morgonen
upp till riktigt fint väder. Vi hade en ganska "kort" resa
till Värnamo där vi på vägen plockade upp Magnus och
Peter Müller som kunde ställa upp och åka med som service.
Vi var väldigt sugna på att fortsätta där vi slutade
förra helgen med gott självförtroende och bra fart i bilen.
Då tävlingen ingick i Gr.E cupen var motståndet hårt
och vi visste att vi var tvugna att få till det om vi skulle hänga
med i tabellen.
Tävlingen skulle bjuda på 3ss som kördes två gånger.
Denna gång skulle vi dock inte få se så mycket mer än
ss1...
Första sträckan var den längsta på ca 12 km snabb ganska
rythmisk väg. Vi kom iväg bra och det kändes riktigt fint med
en gång. Efter ett par hundra meter kom första riktiga svängen
(V2-) där vi kom lite för fort in vilket resulterade i ett hyffsat
häng :) Detta går dock inte alltid fortast. Jag tyckte det var
lite märkligt att bilen släppte som den gjorde men tänkte inte
mer på det och började sikta in på mig nästa kurva.
När nästa skarpa kurva kom blev det samma sak igen och det var då
vi förstod att nått inte riktigt stod rätt till. Gasen hade
hängt sig. Jaja det är säkert bara vajern som fastnat tänkte
vi och försökte ta oss igenom sträckan så gott det gick.
Var dock svårt att koncentrera sig på körningen och det blev
alldrig riktigt bra. Vi kom till målet på sträckan där
vi insåg att det inte var vajern som var felet utan något som
gott sönder i förgasarn. Vi försökte åtgärda
problemet men utan att lyckas fick vi tillslut kasta in handuken. Riktigt
surt. Bara att bryta ihop och komma igen.
Efter att ha plockat ut vår vagnbok begav vi oss ut till sista sträckan
för att kolla lite på de andra. Vi fick se lite sladdar av Gr.H
bilarna innan de tyvärr tvingades bryta sträckan på grund
av en olycka. Vad vi hört skall det ha gått ganksa "bra"
för killarna och vi hoppas att de snart kommer ut igen!
Nästa tävling blir Strömkarlen då vi är tillbaka
riktigt taggade!
Götenerundan, Götene MK
080809
Denna tävling ställde vi upp med två bilar. Daniel,
Magnus och B-A med Jonas som kartläsare. I lite halvruggigt väder
skulle vi tackla dagens 5 sträckor på vägar av god karaktär.
Då det hade regnat större delen av veckan visste vi att det skulle
vara lite småhalt på sina ställen. Denna dag var det endast
2 ekipage bland B-förarna men desto fler bland C-förarna, hela 17
stycken.
Första sträckan var dagens längsta som mätte cirka 12
km.
Daniel och Magnus bestämde sig för att gå ut hårt direkt
och hade bra ladd på denna sträckan. Det kunde dock straffat sig
ganksa tidigt på sträckan då de kom lite för långt
ut i det lösa i en H3-/kr efter ett snabbt parti. Bilen släppte
lite mycket och de var på väg mot ett litet berg. Det bromsade
dock upp ganks bra i det lösa och en lite vall som bildats i vägen
skickade över bilen i rätt kurs igen. I mål kändes det
bra och de var både klasssnabbast och snabbaste Gr.E bil. För B-A
och Jonas del gick det lite lugnare då detta var deras första sträcka
för året.
SS2 var också den på dryga milen. Här stämde det inte
alls för Daniel och Magnus. Det blev ingen riktigt rythm i körningen
och det visade sig ockå på tiden. Klasssnabbast, men nu 3:e tid
totalt 4s upp till snabbaste. B-A och Jonas fortsatte i sitt tempo och hängde
med bra bland C-förarna.
På servicen kollades grejerna över innan de tre sista sträckorna
skulle köras.
SS3 var en lite snabbare väg med en del vägbyten. Återigen
kändes det bra för i den gule golfen men tiden sade något
annat. Snabbast i klassen med tappa nog 4s till på Hägge. Vad är
det med snabba sträckor och att vi inte hänger med? B-A och Jonas
hade nu fått upp tempot och det gick bättre o bättre hela
tiden.
SS4 var en kort sträcka där vi fick till det riktigt bra, tiden
stod sig bra även mot VOC. Fina linjer och bra fart.
Till dagens sista sträcka började regnet komma och det också
rejält. Först när vi släppte upp kopplingen slutade det.
Då vi ledde klassen med över minuten och vi var lite osäkra
på fästet tog vi det lite lugnare på denna sträcka.
Dock i bra fart men utan risker. I mål kom vi och kunde inkassera klassvinst
på cirka 1.5 minut. Hägge slog oss dock med cirka 10 s så
vi slutade på en 2:a plats totalt av Gr.E. B-A och Jonas flöt det
också bra för på sista och de slutade på en 4:e plats
bland C-förarna och 6:a totalt av Gr.E bilarna.
Får tacka Götene för en rolig tävling! Nästa tävling
blir nästa helg i Skillingaryd.
Emiltrofén, Vimmerby MS
080802
Vi begav oss på fredagen ner till Vimmerby för att deltaga
i den tredje deltävlingen i Gr.E cupen. Efter en god natts vila någon
mil utanför Vimmerby begav vi oss på morgonen mot besiktningen.
Denna flöt på fint så det var bara att fortsätta till
start och mål som låg ett par mil utanför Vimmerby. Magnus
var tillbaka i högerstolen denna dag. I Gr.E elit var det denna dag 7startande
och några fler förare i C. Motståndet var som vanligt mycket
bra som det brukar vara nere i Småland.
Denna dag skulle vi köra 5 SS av blandad karaktär.
SS1 var en sträcka på cirka 6 km som var mycket krokig med krön
och lyft. Den längsta raksträckan var cirka 60 meter så det
var ingen lätt sträcka att börja med.
Vi hade inga större bekymmer inne på sträckan mer än
att både jag och Magnus kom bort oss lite grann i noterna. Hyffsad tid
och bra start.
SS2 svängde på ganska mycket den med och nu flöt det lite
bättre. Tror vi hade 2:a tid i klassen här med endast någon
sekund upp till sträcksegraren.
På servicen väntade pappa B-A och Tim som kollade över grejerna
innan vi bagav oss ut till SS3.
Denna sträcka var lite rakare och körningen kändes bra. Det
var någon liten fulsväng i mitten på sträckan där
vi nog bjöd publiken på en trevlig sladd. Kändes bra och hyffsad
tid.
De två sista sträckorna var lite snabbare sträckor där
vi tyckte att det kändes riktigt bra. Dessa sträckor var också
de längsta. Var nöjd i målet men vi tappade alldeles för
mycket mot de snabbaste.
Imål kunde vi konstatera att vi blivit trea i klassen och 5:a totalt.
Körningen kändes bra men det räcker tydligen inte. Bara att
försöka bita i lite mer nästa gång!
Annars mycket rolig tävling på fina vägar.
Kullingstrofén, Kullings
MS 080726
I strålande solsken begav vi oss på morgen till Herrljunga
där en snabb och smidig anmälan och besiktning väntade. Denna
dag hade vi fått startnummer 2 så vi visste att vi skulle få
en del lösgrus att åka på. I klassen var det denna gång
24 startande och precis som de senaste åren i Kullingstrofen skulle
Anneli sköta notblocket.
Första sträckan var en ganska kort sträcka som även skulle
användas som sista sträcka. Precis innan start slog vi på
intercoment det enda problemet var att vi hörde inte varnadra. Jag hade
glömt att kolla batteriet och det jag alltid har i handsfacket hade jag
lånat ut förra tävlingen...
Jaja kort sträcka iaf där Anneli fick skrika men jag hörde
inte så mycket ialla fall. Skaplig tid på sträckan där
vi inte tappade för mycket.
Till ss2 fick vi ett batteri från bilen som startade före oss.
Stort tack till er!! Nu var det lite lättare att höra vad Anneli
sa. Sträckan flöt på hyffsat och tiden var helt ok. SS3 var
en lite längre sträcka där det gick så där tycker
jag. Tidsmässigt i klassen på samma placeringar som sträckorna
innan.
På servicen kollade vi över grejerna innan vi bagav oss ut till
dagens längsta sträcka. SS4 var på cirka 1.7 mil och i värmen
som var är det alltid jobbigt med längre sträckor. Jag tyckte
vi åkte bra på sträckan men när det var 3-4 km kvar
började bilen gå dåligt. Vi tappade en del tid på detta
och det syntes oxå på tiden när vi kom imål. På
servicen upptävkte vi att keramiken på ett tändstift hade
gått sönder och delat tändstiftet i 2 delar. Hade missat att
ta med mig detta så vi fick ett gäng stift av Team Ottoson. Tackar!
I väg till de sista två sträckorna med hopp om att kunna ta
in lite tid och eventuellt klättra lite i resultatlistan. Vi hade i detta
läget cirka 5 s upp till bilen före.
Inga konstigheter på de sista två sträckorna vi tog in ca
4 sekunder vilket tyvärr var lite för lite. Vi slutade på
en 5 plats med 10 s upp till en tredje plats. Bra att komma imål på
skaplig placering men det går fortfarande för långsamt. Tappar
lite för mkt mot de snabbaste. Vi får helt enkelt försöka
hålla i lite bättre nästa helg i Vimmerby.
Tack Kullings MS för en mkt fin tävling!
ICA-Varvloppet, Vara MK 080531
I strålande solsken begav vi oss på morgonen upp mot Vara slätten
för att deltaga i Supercupstävlingen ICA-Varvloppet. På vägen
upp mötte vi upp med ytterliggare två ekipage från Skene,
nämligen Per Löfqvist och Peder Eliasson.
Servicen denna dag bestod av de tre musketörerna Tim, Martin och ny i
teamet för dagen Tobbe. Dessa unga gentlemän leddes av pappa B-A.
Även co-drivern var ny för dagen och det var Niklas Johansson från
Ryd som ställde upp när Magnus fått förhinder.
Besiktningen förlöpte utan större problem och redan här
möttes man av trevliga funktionärer, kul!
Serviceplatsen var denna dag belägen precis bredvid ss1 vilket var kanon
då även servicemanskapet kunde få se lite bilar fara fram.
Tävlingen bestod av 6ss på ca 45 km med en service.
Om det var varmt ute skall vi inte tala om hur mysigt det var att krypa i
"sparkdräkten" och hoppa in i den vilde Golfen, där var
det varmt, tur att man hade grundat med cirka 5 liter vatten :)
I väg till de första tre sträckorna som var av lite blandad
karaktär. SS1 var en ren åkerväg kan man säga vilket
innebär, rakt, vinkel, rakt, vinkel. Då resultaten i stort sett
uteblivit i början av säsongen, kände jag mig inte helt hundra
vad det gällde självförtroende. Tanken var därför
att succesivt öka tempot under dagen för att hitta rätt flyt
igen.
I väg for vi på ss1 och noterna stämmde klockrent med en gång.
Min egen körning var dock kantig och vi vart långt in i några
vinklar och skutta. I mål kom vi iaf men dock alldeles för långt
efter snabbaste bil. Pöjkarna i toppen åker som vanligt bra.
SS2 var en liten snabbare väg till en början för att sedan
bli mer krokig på slutet. Nu stämmde det lite bättre dock
slagen med fem sekunder. Men vi körde på och nu kändes det
bättre i förhållande till ss1.
SS3 gick även den lite bättre men det saknades det där lilla
extra som behövs för att hänga med i toppen.
In till service där vi kollade över grejerna och hällde i oss
ytterliggare mängder med vatten.
Nu skulle vi öka tempot och det känndes direkt att det var ett annat
tempo i bilen. Noter stämde fint och körningen klaffade. Inga kriser
och nöjda med tiden. Nu åkte vi jämnt med snabbaste bil. Bara
att fortsätta där.
SS5 gick även den fint, bilen framför hade åkt av så
vi blev nervinkade men tappade nog knappt nått på det. Återigen
med i toppen
på tiderna.
Då vi inte hade riktig koll på tiderna, men trodde att det var
jämnt skulle vi försöka höja tempot ytterliggare till
sista sträckan.
Den här sträckan tyckte vi var riktigt rolig och det flöt på
fint. Hade en lite halvkris inne på någon gård till noten
ÖV1, visst fint här är det bara att bryta in den, men det var
halt och vi kanade mot en stolpe med ett elskåp på. Då bilen
bara sparkar på ett hjul var den inte riktigt pigg på att åka
därifrån så det var bara att peta ner en växel, försöka
hålla i och hoppas. Det löste sig men vi kan inte varit långt
ifrån :) I mål kom vi och var även här med i toppen.
Resultatet blev tillslut 3a av 21 startande vilket vi är mycket nöjda
med. De första sträckorna gick för långsamt men har inget
att skylla på mer än att jag körde för långsamt.
De sista tre sträckorna flöt fint och detta gav oss en stor portion
med självförtroende. Nu skall det bli riktigt kul att köra
vidare och försöka höja tempot ytterliggare.
Får passa på att tacka Niklas som skötte noterna för
ett riktigt fint jobb, service grabbarna och gubben :) och sist men inte minst
Vara MK för en riktigt fint tävling. Fina vägar, trevliga funktionärer
och bra arrangerat. Det här var kul!
Nästa tävling blir troligtvis Kullingsgtrofen om vi inte hittar
på något annat innan.
Esab-rallyt, Laxå MK 080510
Så var det dags för första deltävlingen ingående
i Gr.E cupen. I strålande sol åkte vi den långa vägen
till Laxå på morgonen. Co-driver var denna gång Magnus som
gjorde säsongs premiär. Servicegänget bestod av B-A, Tim och
Martin som också är ny i teamet för detta året.
Vi tog det ganska lungt på morgonen och besiktningen förlöpte
utan problem. I klassen var vi denna gång hela 23 stycken så det
skulle bli riktigt tufft motstånd med många duktiga förare.
Vi var laddade och begav oss ut som första B-förare till ss1.
Detta var en sträcka med rolig karaktär, tyvärr lite spårig
men inte så att det störde för mkt. Vi fick upp ett fint flyt
med en gång och åde noter och körning funkade kanon. Efter
ca halva sträckan började vi närma oss ett dammmoln som visade
sig komma av att vi kommit ikapp bilen framför. Tyvärr hade vi precis
gått ifrån en lite bredare väg till en smalare så det
fanns ingen plats till att köra om. Efter ett bra tag kom vi förbi
och kunde fortsätta mot målet. Lite irreterade var vi när
vi kom imål för vi kände att det hade gått åt
mkt tid att ligga bakom i dammet men så är ju sporten tyvärr
ibland.
Till ss2 begärde vi en extra minut som vi också fick så nu
skulle det inte bli några problem med ikapp åkningar. Denna sträcka
var ganska kort och vi kom fel in direkt. Här stämde det inte alls
lika bra och vi lyckades också pricka en sten så klockrent att
båda två trodde det blivit punktering med en gång. Det visade
sig dock efter sträckan att det bara var en liten halvtaskig hjulinställning.
In på servicen så fixade grabbarna iordning bilen och vi kunde
bege oss ut mot dagens längsta sträcka. Här hade det blivit
stopp på sträckan så när det väl började rulla
så vägrade! startchefen ge oss en extra minut till bilen framför.
Jag vet att funtionärerna inte behöver tillgodose önskemål
på extra minut men det är ju riktigt dåligt när både
bilen framför och vi sa till! Det är ju inte roligt för ekipaget
som blir ikapp åkt heller. Kändes riktigt surt i starten och vi
både var riktigt irreterade när vi väl kom iväg. Vi kom
ikapp bilen framför på sträckan men denna gång tappade
vi inte så mkt på detta då vi kom förbi snabbt. Tackar!
När vi hade ett par km kvar började bromsarna försvinna så
vi for rakt fram i ett vägbyte för att lite senare på sträckan
tappa hjulet och hamna lite på sniskan i ett dike precis före mål.
Pricken över I:t för en riktigt skitdag kan man säga.
Grabbarna i toppen åker fort så vi hade nog haft svårt att
rå på dem men denna dag hade vi inte en sträcka som flöt
som det ska så det var surt att vi inte vet om vi hänger med eller
inte?! Men men som vanligt bara att ta nya tag, bilen är snart iordning!
Nästa tävling blir ICA-Varvloppet i Vara om 2 veckor.
Får passa på att tacka Kristian
Johansson för lånet av servicebussen!
Lill-Jumbon, Falköpings MK
080501
I torsdags åkte vi till Falköping för att åka
en parallel sprint på deras motorområde. Tävlingen var utformad
på sådant vis att man åkte två
och två mot varandra fast det var den sammanlagda tiden av de fyra åken
som räknades. Denna gång var vi sammanslagna med VOC så det
var viktigt att stå på redan från början. Återigen
var det Jonas som satt i högerstolen.
SS 1 gick skapligt alltid svårt med sprintar då det gäller
att inte göra någon miss någonstans. Vi hade hyffsat häng
på Vocarna och hade dryga sekunden upp till snabbaste bil.
På ss2 höjde vi farten lite och var på väg mot en bra
tid då vi i slutet i en tvär sväng kände att det hände
något vänster fram. Var säker först på att det
var punktering men det visade sig senare att det var spindeln som krökt
sig. Tappade nog inte så mycket på detta och kunde i mål
konstatera att vi åkte jämt med flertalet av de andra i klassen.
På servicen försökte vi åtgärda problemet med den
taskiga hjulvinkel, men vi hade ingen spindel med oss så vi beslöt
oss för att fortsätta i lite lugnare tempo för att ändå
komma i mål.
SS4 och SS5 förlöpte utan incidenter, släppte av i alla vänster
böjar för att inte fresta allt för mycket på hjulupphägningen.
Tappade alldeles för mycket på detta men vi kom ialla fall i mål
om än sist i klassen. Trots detta lyckades vi bli snabbaste Gr.E bil.
En kul lite annorlunda tävling som vi tackar Falköpings MK för.
Saknade dock den långa sträckan i skogen som vi kört innan
:) Nästa helg blir det första tävlingen i Gr.E cupen så
då blir det riktigt tufft!
Ale-knixen, Älvbygdens MK
080426
I fint väder styrde vi kosan mot Älvängen på
lördags morgonen. Förhoppningarna var stora på ett bättre
resultat en föregående helg och vi var hyggligt laddade innan start.
Då denna tävling var onotad fick lillebror Jonas åka med
i högerstolen och sköta roadbooken denna dag.
I klassen var vi 7 startande som skulle mötas på 5 ss av mycket
fin karaktär. Efter sedvanligt tjöt och uppladdningspikar begav
vi oss ut till ss1 som var ganska kort. Vi satte upp ett bra tempo med en
gång men hade lite rattvingel på ett par ställen, man blir
bortskämd med noter! Kände i mål att det var en bra tid och
det visadce sig även senare att vi var klasssnabbast och hade även
lyckats bli 20 bil totalt på sträckan. Bra start!
SS2 var en smalare väg med mer rullgrus på också den ganska
kort. Flöt på fint även här men nu lite mer tveksamt.
Hyffsad tid men inte tillräckligt bra. På servicen tittade dagens
serviceman pappa B-A till bilen som inte hade några större fel
så det var bara att bege sig vidare till dagens längsta sträcka,
ss3, som mäte ca 8 km.
Detta var en riktigt fin sträcka hård, snabb och av finlandskaraktär.
Rolig sträcka, lite för snabb för en Gr.E bil då dessa
inte mäktar med hur höga hastigheter som helst :) Kändes ganska
bra och var också en hyffsad tid.
Dagens sista två sträckor var en repetion av ss1 o ss2 så
nu kände man till vägarna. SS4 tyckte jag gick riktigt bra, inget
rattvingel utan mer raka fina linjer genom kurvorna. I början av sträckan
fanns ett varnat krön där vi under första vända hade lite
mkt sladd över, denna gången fegade jag ur lite och bromsade nog
en aning mycket men annars tyckte jag det var bra. Förbättrade tiden
från första åket med en sekund ch kände mig riktigt
nöjd i mål. Blev senare väldigt förvånad när
vi blivit slagna på sträckan med 3 s! De sekundrarna vet jag inte
riktigt var jag skall hämta men bara att bocka och buga till en riktigt
bra tid av Wigertsson. SS5 förlöpte utan incidenter och även
här förbättrade vi oss med en sekund.
I mål kunde vi konstatera att vi blivit tvåa i klassen slagna
med 9.8 s. Kan villigt erkänna att jag var rätt besviken, då
jag kände att vi gjort ett bra rally och överlag var jag nöjd.
Denna gång räckte det dock inte och det är bara att gratulera
Wigertsson till en riktigt fin och stabil körning. Vi tappade alldeles
för mkt på ss2, 5 men det är bara att ta med sig och försöka
höja tempot och slå på tilt mode till nästa tävling.
Känslan fanns där vilket är skönt!
Nästa helg åker vi till Falköping och där kommer det
bjudas på motstånd då vi kommer åka mot VOC.
Vill rikta ett speciellt stort tack till Älvbygdens MK för en mycket
trevlig och framförallt rolig tävling!
Kong Christian, Kristianstad MK 080419
Äntligen dags för årsdebut och i soligt väder
styrde vi kosan mot våriga Skåne, närmare bestämt till
Kristianstad. Efter en liten nätt resa på ca 25 mil hittade vi
tillslut till kärrparkeringen och besiktning efter något bristfällig
pilning. Service manskapet bestod denna gång av Pappa B-A och Tim, ny
i teamet för detta året. Co-driver var Anneli Johnzon som åkt
med oss ett par gånger tidigare.
Besiktningen förlöpte utan problem så sedan var det bara att
glassa omkring i vårvärmen ett par timmar innan start. Var lite
nervöst denna gången då det var första tävlingen
för året, brukar annars inte vara speciellt nervös.
Till slut var det vår tur att bege sig ut mot först sträckan
som var ca 6 km. På starten kände vi oss taggade och när lamporna
slocknade bar det iväg. Efter en kort stund när jag skulle peta
i en högre växel, varvade det bara till. Ok, jag missade växeln
tänkte jag, klantigt. Försökte ytterliggare en gång men
växelspaken var som en slev i gröt, bara att rulla till sidan. Så
fruktansvärt irreterande. Hoppa ur och kunde ganska snabbt konstatera
att det var ett växellänkage som var trasigt. Snodde Annelis skosnören
och drog ihop det så gått det gick och ca 7 min senare var vi
på väg igen. I sista böj på sträckan hoppade det
loss igen, men vi lyckades iaf rulla ut från sträckan. Efter ytterliggare
lite pillandes kunde vi åka vidare till nästa sträckan om
än försenade. Väl framme där var det ett stopp på
sträckan då det hade börjat brinna i ett hus, inte roligt,
men tacksamt för oss då vi hade tid att åtgärda problemet.
Efter en lite pratstund med konkurrenterna började det rulla på
igen och det var dags för start.
Släppte upp kopplingen precis som jag alltid gör, precis när
lamporna slocknar men tydligen var det enligt startchefen tjuvstart... Jaja,
inget att bry sig om då vi redan var borträknade från detta
rallyt. Försökte åka på så gott det gick även
om luften hade gått ur lite efter ss1. Ett par km in hände något
märkligt. I en V4-/kr släppte det helt i bakänden och jag lyckades
inte reda ut den situationen så det blev en liten piruett mellan murarna.
Som vanligt när vi gör misstag så hade vi en enorm tur att
det inte tog i någonstans! Bara att tacka o buga! Tog en bra stund att
trixa runt bilen och vi tappade uppskattningsvis 25-30 s till. Lika bra!
Resten av sträckan flöt väl på men det var inget flyt
i körningen.
På servicen kollade service manskapet över bilen och vi gjorde
oss sedan redo för ss3. Detta var nog en av de mest krokiga o kuperade
vägar vi åkt någon gång. Ingen lätt match att
läsa noter här inte. Vi tog oss igenom med lite kantig körning.
Då vi redan var borta tog vi det som träning att få åka
och komma in i det igen efter långt uppehåll. Grabbarna i toppen
åkte på bra så för att hänga med dem hade man
behövt vart med från början för att åka på
lite mer adrenalin.
Ytterliggare en service innan vi begav oss till ss4 som hade liknande karaktär
som ss3. Vi ökade lite till och nu började det kännas bättre.
Alldeles för långt från de snabbaste men men.
Dagens sista sträcka var på ca 9 km och nu kändes det mkt
bättre. Fick till det skapligt och tappade inte mer än 4 s till
snabbaste Gr.E. Rolig sträcka!
Överlag kan man säga att det inte var vad vi hade hoppats på
men det finns trots allt en del positivt vi kan ta med oss till nästa
helg då vi åker till Älvängen. Då skall det förhoppningsvis
bli ett annat resultat...
Tack Krsitianstad MK för en mkt fin tävling!