[Tillbaka]
Tävling | Placering/Antal i klass | Rapport | Resultatlista |
Vedumsmästerskapen | Brutit | JA | JA |
Fridaspecialen | 2/4 | JA | JA |
Rikspokalen | 4/15 | JA | JA |
Retursladden | 4/13 | JA | JA |
Rejmeknixen (SM) | 2/6 | JA | JA (Länk) |
Götenrundan | 1/3 | JA | JA (Länk) |
Kullingstrofén | Brutit | JA | JA |
Lars-Erik Torph | 6/9 | JA | JA (Länk) |
Forshagarundan | 3/7 | JA | JA |
Ica-Varvloppet | 2/7 (4/26 alla Gr.E) | JA | JA |
Ox-Specialen | 1/1 (18 totalt) | JA | JA |
LBC-rushen | 2/5 | JA | JA (Länk) |
Vedumsmästerskapen Kullings MS 071021
Tidigt på söndagmorgon begav vi oss upp till Vedum för
att åka Mega rallycups sista deltävling. Både Daniel och
B-A skulle tävla denna gång och i Daniels högerstol åkte
denna gång Jonas med. Det var två taggade förare som rekade
sträckorna på morgonen med sina kartläsare.
SS 1 var en kort sträcka som började på asfalt för att
sedan gå över till grus. En mycket skarp trång hårnål
var dagens samtalsämne och det disskuterades hur denna skulle tas på
bästa sätt.
I klassen var det denna gång 13 bilar. Daniel och Jonas gick ut som
bil nummer sex och B-A med kartläsare Stig som nummer 8. Förra gången
denna sträckan kördes var Daniel den enda bilen i Gr.E som kom under
minuten så ni kan ju tänka er hans tankar vid starten. Här
skulle det laddas! Hårnålen gick fint och det gick klockrent ut
de första hundra metrarna på gruset. Precis innan mål skulle
man igenom en gård. Vänstern in på gården var ganska
svag för att sedan gå direkt över i en lång höger
som nyper. Här gick det lite väl fort och teorin som Daniel målat
upp om att det skulle gå fint att åka stumt in i vänstern
för att sedan bara lägga över bilen lyckades inte riktigt.
Resultatet blev en snurrning och sur tidsförlust på cirka 10s.
Det var en måttligt irreterad förare som begav sig vidare mot nästa
sträcka. Även B-A och Stig hade problem och gjorde en lättare
avåkning då de kom lite fel och valde åker istället
för en bal.
SS 2 var cirka 4 km och innehåll både snabba och långsamma
smala partier. För Daniel och Jonas del flöt det på fint.
De var snabbaste Gr.E bil på sträckan. Det flöt även
på fint för B-A, dock var den en bit efter tidsmässigt.
Efter en kortare service var det dags att åka igenom sträckorna
en gång till. För Daniels och Jonas del hade de cirka 8 s upp till
första platsen. Detta skulle bli otroligt svårt att köra in,
men målet var helt klart att ge allt o se hur långt det skulle
räcka. Det räckte in särskilt långt då växelådan
gav upp ett par hundra meter in på sträcka tre och de fick linka
sig ut på treans växel. FINITO! Ett enormt besviket ekipage fick
kasta in handuken.
För B-As del gick det bättre o de tog sig igenom sträckorna
och nådde slutmålet.
Nu blir det inget mer iår då motivationen nu tagit slut. Istället
skall vi grundligt gå igenom bilarna och komma tillbaka mer laddade
än någonsin till säsongen 2008!
Tack Kullings MS för en rolig tävling!
Fridaspecialen Vänersborgs MK 070930
Trött var man när man efter två timmars sömn
slog upp ögonen och åkte de sista milen från campingen vi
sovit till Vänersborg. Denna tävling kördes på asfalt
i ett industriområde. Detta var vår andra start på asfalt
och efter gårdagens småproblem var vi riktigt taggade. En slinga
på lite över 1 km skulle köras 4 varv två gånger.
I klassen denna dag var vi fyra bilar. Det började bra i det första
åket men efter något varv började bilen misstända efter
alla långa högerböjar, skapligt irreterande. Mikael A åkte
snabbt och säkert och slog oss med alldeles för mycket. Vi hittade
inget fel på servicen utan laddade istället om till det andra åket.
Nu gick bilen lite bättre men den misstände på sina ställen
ändå. Kändes som det flöt på bättre men höll
något tighta linjer ibland vilket gav oss lite bucklor på bilen
iaf. Denna gången var vi snabbast men det räckte inte till seger
i klassen. Grattis Mikael till segern!
Den nya bilen gick i övrigt bra (när det inte krångla :) ),
och även om det känns lite snopet så är vi ganska nöjda
med helgen ändå. Farten finns där, så det är bara
att åka vidare...någon gång släpper det!
Får passa på att tacka de som hjälpte oss på morgonen
med bilen, samt Vänersborgs MK för en rolig tävling. Nästa
tävling blir Vedumsmästerskapen om ett par veckor.
Riksokalen SMK Örebro 070929
Upp idigt för att bege sig till Örebro. Förra året
var detta en av de bästa tävlingarna i mitt tycke. Tyvärr var
vädret inte det bästa denna dag men vi hade gott hopp om dagen.
Vi har införskaffat oss en till bil vilken vi dagen till ära skulle
göra debut i. Rallyt var denna gång ganska kort och bestod av ca
25 km SS. Femton Gr.E bilar kom till start vilket var roligt.
Första sträckan flöt på fint och utan några incidenter.
I mål var vi delat snabbast med Niklas J. Vidare till SS 2 som även
den kördes förra året. Tyckte det funkade bra även här
men det gick tydligen lite för långsamt. Tredje snabbast på
sträckan. På servicen kollade vi snabbt över bilen och vi
upptäckte inga fel. Det visade sig dock när vi skulle backa ut från
service platsen att vi inte fick i backen. Skumt tyckte vi, men tänkte
inte så mycket mer på det. I väg till sista sträckan,
dagens längsta. Redan efter en kort stund märkte vi att något
var fel då det var väldigt besvärligt att få i alla
växlar. Körde på så gott det gick men tappade en del
tid på just problem med lådan. I mål såg vi precis
som vi trodde att vi tappat mycket tid på sista sträckan men kunde
trots allt inkassera en fjärdeplats och säkra andra platsen i Gr.E
cupen. Då vi skulle bege oss direkt till Vänersborg för att
åka tävling dan efter blev det till att felsöka vad problemet
berodde på. Det visade sig att båda!! bakre motorfästena
hade gått av! Vi fick tag på ett fäste i Örebro (Tack
Andreas H mfl för hjälpen). Det andra fästen fick vi levererat
från garaget av platsmor STORT TACK FÖR DET! Efter många
timmar och farande i servicebilen kunde vi lägga oss på morgonen
för att få lite sömn ialla fall :) Men problemen slutade inte
här...
Retursladden Kinds MK 070916
I taskigt väder kom vi till Sjötofta för att åka
grannklubbens deltävling i Energicupen. Dagens tävling bestod av
4 SS varav en sträcka kördes två gånger. Dagen till
ära var det Magnus fru Ann-Sofi som skulle få agera kartläsare.
Vi var i denna tävling sammanslagna med Voc så totalt i klassen
var det cirka 25 bilar varav 13 Gr.E.
Det regnade hela dagen så det var inte de mest optimala förutsättningarna,
men vi var glada och laddade.
SS1 var en kort sträcka på cirka 2 km som började på
en smal väg för att sedan övergå i en liten bredare snabbare
väg. Tyckte vi fick till det bra och var nöjd i målet. Näst
snabbast Gr.E bil men slagen av ett par Vocare för mycket :)
SS2 var en snabb bred väg som inte riktigt är den bästa för
en Gr.E bil. I övrigt fin sträcka där vi fick bra flyt. Ett
par onödiga sladdar i vägbytena men annars nöjd. (Får
nog montera bort handbromsen för det finns inte den effekt som jag vill
tro att dra iväg igen med :) ).
In till service som för dagen sköttes av Magnus. Vi kunde konstatera
att vi vid detta tillfället låg på en delad andraplats i
klassen.
Ut på nästa varv och de 2 sista SS där jag beklagade mig för
bilen framför över hur snabb ss2 var. Jag fick till svar att det
där får du nog ångra att du sa efter denna sträcka,
för här inne svänger det. Och svängde det gjorde det i
princip hela tiden. Riktigt rolig sträcka på en smal skogsväg.
Tyckte även här att vi åkte på bra men hade nog 3 s
upp till snabbaste Gr.E bil.
Dags för sista SS som var en repetion av SS2. Nu skulle det laddas och
tiden förbättras sa vi till varandra innan start. Det kändes
som vi fick till sträckan fint, en liten halvkris i slutet då det
helt oväntat släppte i en vänster med ett par returer som följd.
I mål var vi bombsäkra på att tiden vart förbättrad
men det visade sig att vi tappat 6 s mot våran föregående
tid på sträckan och 8s till sträcksegraren. Vi fattade ingenting
och i mål kunde vi konstatera att vi hamnat på en 4 plats bland
Gr.E bilarna, med 9 s upp till vinnaren. Jag blev väldigt besviken för
jag hade haft känslan i körningen hela dagen precis som vi avslutat
med i Askersund. Men bara att bita ihop och inse att det trots allt gick lite
för långsamt. Bugar och gratulerar de framförvarande bilarna.
Även B-A deltog i tävlingen men han körde inte utan åkte
istället kartläsare åt Lars-Åke Stål. De slutade
på en 6 plats efter ett par aha upplevelser.
Nästa tävling blir Rikspokalen i Örebro följt av asfalt
tävlingen i Vänersborg dagen efter.
Tack Kinds Mk för en fin tävling och Ann-Sofi för utmärkt
kartläsning. Får bjuda på en pokal någon annan gång....
;)
Rejmeknixen (SM) MK Ran 070824-25
För att få erfarenet av SM-tävlingar med allt vad
det innebär beslutade vi oss för att åka deltävlingen
i Askersund då Gr.E och Voc var inbjudna att åka hela tävlingen.
Efter ett par tävlingar med en motor som inte funkat som den ska hade
vi till denna tävling hängt i en motor som gjort 20000 trygga mil
på vägen, medan vi renoverar den andra.
Vi åkte på torsdagen upp till Askersund för att få
lite sömn innan rekogniseringen på fredagen. Detta var helt nytt
för oss. Intressant att åka igenom sträckorna. Vi ändrade
inte så mycket i noterna utan lade endast till en del varningar och
rätade ut en och annan kurva.
Efter besiktning var det lite lungt innan start så då passade
vi på att gå runt och kolla lite på serviceplatsen och tjöta
lite med folk. Då vi startade bland de sista ekipagen i tävlingen
löd ordern ljusbox på innan vi begav oss till huvudstarten. Efter
huvudstarten blev det en vända ner till hamnen och över Start/Mål
rampen där vi blev intervjuade. När vi kom ut till SS1 var det stopp
på sträckan då Tom Carlsson hade rullat. Som tur var gick
det bra med dem. Efter ytterligare väntan var det vår tur. Iväg
for vi på sträckan och det mesta flöt på fint med en
gång. Rolig sträcka på fin väg. Lite lugn öppning
kändes det som men tiden var bra och vi var klasssnabbast.
SS 2 var en publiksträcka på och runt en folkracebana. Sådana
sträckor brukar mest ställa till problem känns det som, men
vi fick till det hyffsat i alla fall. Bommade en hårnål som kom
fort på och gled ut i det lösa. Tappade lite tid men i mål
var vi tvåa på sträckan slagna med en sekund. Första
etappens sista sträcka fick vi köra i mörker. Det var också
dagens längsta sträcka på cirka två mil.
Vi testade denna sträcka att inte åka så hårt in i
kurvorna utan istället åka på en hög växel o bara
glida igenom. Det kändes som det flöt på bra men i mål
kunde vi konstatera att vi tappat ledningen i klassen och förlorat lite
väl mycket tid på sträckan. Till nattvilan gick vi i mål
som tvåa cirka 4 s efter ledaren Jirvelius.
Efter en god natts sömn var det dags för den andra tävlingsdagen.
Denna dag skulle cirka 8 mil SS avverkas. Vi var rejält sugna på
att åka och kände oss taggade. Första sträckan för
dagen var ganska lång och snabb. Fint flyt med en gång och inga
kriser. Lite tveksamt i ett par böjar medan andra forcerades fint. I
mål på sträckan såg vi att vi tagit in 2 s på
Jirvelius och var nu bara 2 s efter totalt. Taggade begav vi oss till nästa
sträcka som var en direkt motsats mot ss 4. Denna sträcka svängde
hela tiden och hade en hel del tjuvnyp. Vi kom iväg fint men redan efter
ett par svänger försvann det fina flytet. Körningen blev kantig
och blygsam likväl noterna som inte klaffade till 100 procent. Bommade
lite i ett vägbyte och i mål var det bara att konstatera en sur
tidsfölust mot Jirvelius. Något irreterade laddade vi om till ss6
och här stämmde det nu mycket bättre. Mer attack och fint levererade
noter trodde vi skulle ge oss en sträckseger, men även på
denna sträcka åkte Jirvelius fint och vi blev slagna med 3 s. En
sträcka återstod innan service och det var en repetion
av folkracebanan. Återigen bommade vi vägbytet och dessutom lyckades
vi göra en lätt tvåhjuling inne på sträckan. Nu
var det betydligt mer uppkört. Vi kände direkt att tiden inte skulle
vara särskilt bra, men trots allt förbättrade vi oss gentemot
första gången på sträckan.
På servicen kollade vi över bilen och intog lite energi innan sista
etappen. Vi var nu 18 s efter Jirvelius vilket vi visste skulle bli svårt
att ta in. Taktiken var att fortsätta åka på då vi
trots allt började hitta flytet som var längesedan sist man kände.
Iväg på de sista 4 ss som inleddes med en lite kortare sträcka
på en smal "riktig" rallyväg. Fint flyt men ett par sekunder
upp till sträckseger. SS 9 var ganska lång, både snabb och
krokig. På mitten av sträckan var det ett par lyft som vi inte
trodde ett en original golf kunde lyfta över när vi rekade. Vi hade
fel. Fullt över krönet och iväg i luften bar det. Inte allt
för mycket men förvånade blev vi ialla fall. Efter en tung
landning och suckande Magnus fortsatte vi in mot mål. Bra flyt och rolig
sträcka. Tidsmässigt inte helt nöjd.
SS 10 var en repetion av ss4 och nu stämde det fint igen. Gött flyt
och sträcksnabbast. Ett par onödiga sladdar kanske men i stort sett
riktigt bra. Sista sträckan för dagen och tävlingen var återigen
folkracebanan. Nu tog vi det lungt då vi endast kunde förlora andraplatsen.
För första gången fick vi till hårnålen och även
om det kändes som vi bara åkte igenom sträckan visade klockan
att vi förättrade vår tid med ett par sekunder. Efter en kort
pratstund med Ola Strömberg begav vi oss mot slutmålet där
vi fick ett par fina pokaler.
Efter allt strul det sista känns det riktigt bra att komma i mål
dessutom på bra tider. Nu är det bara att bygga vidare så
kan nog avslutningen på säsongen bli riktigt bra!
Får tacka Mk Ran för en riktigt rolig tävling och att vi (Gr.E
o Voc) dessutom fick åka hela tävlingen. En mycket rolig och lärorik
resa!
Götenrundan Götene MK 070811
I hopp om uppehållsväder begav vi oss till Götene
för att åka deras deltävling ingående i Mega Rallycup.
I klassen idag var vi tre ekipage.
När vi precis anlänt till TK1 började det regna och som andra
tävlande bil ut på vägen fanns det risk för att det skulle
vara lite halt. En bit in på sträckan stod en av våra konkurenter
som tyvärr hade åkt av vägen. Den tredje bilen i klassen hade
vi inte sett till vid tkn så vi antog att vi nu var ensamma kvar i klassen.
Sträckan flöt på fint någon inbromsning som var lite
hal vilket medförde en något udda och långsam linje i kurvan.
SS2: Dagens längsta sträcka. Renet höll i sig och vi var nu
första bil på vägen. Inga misstag även om det tvekades
lite i halkan. Börjar bli tjatigt men är inte nöjd med bilen
just nu. Det är något som saknas och som måste åtgärdas.
SS3 och 4 var lite kortare sträckor med mycket vinklar. Nu hade regnet
slutat så nu var det bara att åka på. Första vinkeln
på ss3 var lite halkig vilket gav oss en härlig sladd på
den lille Golfen ala 240. Kul men inte det snabbaste. Flöt på ok
även om det var någon vinkel som togs väldigt dåligt.
Mycket folk ute på sträckorna vilket är roligt. I mål
kunde vi som vi redan visste konstatera att vi vunnit klassen. Tiderna var
dock inte övertygade så nu blir det till att gå igenom motorn.
Under tiden kommer vi åka med en annan motor.
Bra och rolig tävling av Götene MK.
Nästa tävling blir SM-tävlingen i Askersund.
Kullingstrofén Kullings MS 070721
I lördags åkte båda ekipagen Kullingstrofén
i Herrljunga. På morgonen var humöret på topp och alla var
laddade. Vädret var lite dåligt och lagom till start började
det regna. Gr.E gick denna dag ut först så vi visste att vi skulle
få åka på fina vägar.
För dagen åkte Anneli Johnzon från Varbergs MK med i högerstolen
då Magnus inte kunde.
SS1: När vi släppte upp kopplingen vid starten så slutade
intercomen att fungera. Vi försökte åka på och det gick
hyffsat. Bilen framför åkte av så vi vart lite nervinkade
annars flöt det på ok. Ganska halt och ett par aha släpp.
Skaplig tid.
SS2 och SS3: Väg som jag inte riktigt tycker om, för mycket "rakt,
vägbyte". Det började nu gå troll i bilen, igen... Inga
kriser utan vi tog oss i mål på ok tider.
SS4: Dagens längsta sträcka som nästan mätte 3 mil. Nu
skulle vi ladda var enda tanken när vi stod vid starten. Efter ett par
km kom vi till en V3- >. Vi hade bra fart in och vägen nöp rejält.
Det kändes direkt att det aldrig skulle gå. Vi for ner i diket
och slog sönder bakaxel och tank. Efter detta försökte vi åka
ut från sträckan för att ta oss i mål men 200 m innan
målskyltarna var det färdigåkt då bakaxeln gick av.
Känns rätt trist nu faktiskt då det bara har krånglat
det senaste. Men bara att ta nya tag. Bilen plockades ner under söndagen
och nya delar kommer på plats i veckan. För övrigt en strålande
insats av Anneli vid notblocket, inget att klaga på där inte.
För B-A och Jonas gick det bra till en början, de kände sig
för på ett par balar och letade lite svamp i dikeskanterna med
två knöliga bakskärmar som följd. Bra tider annars för
att inte ha åkt på så länge. Men efter ss3 fick de
tyvärr bryta med trasig topplockspackning. Så nu är det inte
bara en bil som behöver vård, utan två...
För övrigt rolig tävling så vi tackar Kullings MS!
Lars-Erik Torphs Memorial
Säffle MC 070610
I helgen åkte vi Supercupstävlingen i Säffle. Tyvärr
ville det sig inte riktigt och det krånglade en hel del, något
som det nog gjorde för de flesta. Det var oerhört varmt och det
skulle bli en tuff tävling. För vår del började det okej.
Första sträckan var på folkracebanan och tiden var skaplig.
Vi fortsatte sedan till dagens längsta sträcka som var hela 2 mil.
Tyvärr blev det stopp på sträckan så vi fick vänta
cirka 30 min innan vi kom igång. Denna sträckan är nog något
av det tuffaste vi åkt. Två mil innehållande precis allt,
och svängde gjorde det rejält, nästan hela tiden. Vi körde
på men det saknas fortfarande effekt. Inget att skylla på men
det får verkligen bli en rejäl koll innan nästa tävling.
Får ingen riktig fart på grejerna och på snabba
partier går det inte bra. I mål var vi riktigt svetiiga. Magnus
skakade och som kapten alltid sa i lumpen "svettigare blir det inte".
Inget speciellt hände på sträcka tre så det var bara
att bege sig till service för lite återhämtning.
SS 4 var stenhård och det var som att åka på asfalt. På
SS 5 rullade Kallin framför oss så vi blev nervinkade då
han låg på taket mitt i vägen. Det gick dock fint att ta
sig förbi.
Sista sträckan för dagen var en repetition av SS 2. Vägen var
fortfarande bra men i vissa svängar var det en del stora sten. En utav
dessa stenar lyckades vi pricka och tyvärr slog vi sönder fälg,
däck bakaxel med mera. Vi bytte hjul på sträckan och tappade
5 min. I mål kom vi men vi rasade ner till sista plats av de som kom
i mål. Nu är det bara att ta nya tag. En rejäl genomgång
av bilen väntar och den kommer inte komma ut för än allt funkar
till 110 % igen.
Tack till Säffle MC för en kanontävling.
Forshagarundan Forshaga MC 070602
Vädret var kanon, vägarna fina och vi var laddade. Det
såg ut att bli en riktigt bra tävling, men tyvärr ville inte
bilen gå riktigt på hela dagen. Vi kände direkt på
första sträckan att något var fel då bilen vägrade
varva och gå fortare än 110 km/h. Det var knappt den ville ta sig
upp för backarna. Då sträckorna var snabba kostade det oss
mycket tid. På service försökte vi lösa problemet men
utan att lyckas något nämnvärt. Så i lite avslagen fart
tog vi i så mycket det gick genom de sista sträckorna för
att få lite värdefulla poäng i cupen. Vi bärgade med
nöd och näppe 3:e platsen men var väldigt besvikna. Nu skall
vi åtgärda problemet och komma tillbaka med fungerande bil nästa
helg i Säffle. Annars fina vägar och bra och roligt arrangemang
av Forshaga MC!
ICA-Varvloppet Vara MK 070519
Igår åkte vi första tävlingen för iår
på grus. Det var Vara Mk som arrangerade ICA-Varvloppet som ingick i
Mega Rally Cup och också var första deltävlingen i Gr.E Cupen.
På morgonen var vädret inte det bästa och under tiden vi besiktigade
öppnade sig himmlen och det öste ner regn. Efter bara en kort stund
klarnade det dock upp och blev sedan solsken.
Det var hela 26 Gr.E bilar denna dag så vi var riktigt laddade. Tävlingen
bestod av 9 SS på lite över 4 mil.
Dagnes tre första sträckor började ganska bra. Inga missöden
och topp tider i klassen. Dock långt efter Niklas J tider. Efter servicen
åkte vi vidare för att köra ytterligare två sträckor.
Kändes lite mer kontrollerat nu och inte lika yvig körning. Då
vi startade som bil nr 4 visste vi inte riktigt hur snabbt alla bilarna bakom
åkte men så långt visste vi att vi låg 2:a i B. Gr.E.
Efter ytterligare en service åkte vi de sista sträckorna. Vi hade
under dagen åkt ganska jämnt med Rober K men på första
sträckan efter 2:a service tappade vi två sekunder. (segstartad
jämnt o ständigt). Lite irreterad höjde vi tempot till sträckan
efter och tog där ca tre sekunder på honom. Vi trodde nu att vi
bara var några sekunder snabbare och jag beslutade mig för att
ladda på rejält sträckan efter. Visst laddade vi på
men det gick lite för bra i en H2 efter ett snabbt parti där vi
flög ner i ett dike. Med gasen i bott lyckades vi ta oss upp igen men
vi tappade nog 7-8 sekunder där. Efter detta gick det inte direkt långsammare
mot mål... men i mål kom vi och till vår förvåning
var vi 5 s snabbare än Robert. Det visade sig att även han hade
åkt av. Inför sista sträckan sa vi att vi skulle ta oss i
mål utan mer besök i dikena och det lyckades vi också göra.
Vi åkte på bra men mer "smart" körning istället
för överladd.
När vi kom till mål blev vi intagna på efterkontroll där
de inte kunde hitta några brister.
Vi kunde senare konstatera att vi blivit 2:a i klassen. Det är vi nöjda
med. Det finns en del att slipa på men överlag flöt det på
mycket bra.
Tack Vara MK för en riktigt rolig tävling!
Nu väntar Forshagarundan om två veckor!
Ox-Specialen Mariestads MS 070422
Då var det dags för den första tävlingen i Mega
Rally Cup och ännu en nypremiär för teamet. Denna gången
på asfalt. Vi begav oss mot Mariestad på morgonen med förhoppningar
om att vädret skulle hålla upp, men lagom efter besiktningen började
regnet att falla. Efter att vi gått igenom proven, alla utom SP 2 som
vi bara kollade på utan att gå (mycket idiotiskt skulle det visa
sig), begav vi oss mot starten.
Det var fyra prov som alla skulle köras tre gånger och dagen till
ära hade vi startnummer ett.
Varv 1
Trots regnet var fästet ganska bra, första provet flöt
på fint men vi hade lite för högt lufttryck i däcken.
Prov två var "bara" rakt men ack så fel vi hade. Efter
första chikanen började Magnus hojta om att vi skulle in till höger
efter en tunna. Innan jag hade sett vilken tunna det var hade vi passerat
ingången och var tvugna att backa. Riktigt irreterande förlorade
vi 10 sekunder där. Prov tre och fyra fungerade bättre. I mål
på första varvet kunde vi konstatera att vi varit snabbaste Gr.E
bil på två prov men tappat mycket tid på backningen.
Varv 2
Vi gick nu ner lite till i lufttryck och fästet känndes
bättre trots ökat regn. Vi förbättrade oss på samtliga
prov men det var någon målgård som känndes lite nervös
då vi var oroväckande nära konerna. Ahlstrand/Strand blev
prickbelastad med 10 sekunder så nu var det lite jämnare.
Varv 3
Flöt även det på bra och vi förbättrade
oss ytterligare på alla prov. Sträcksnabbast av Gr.E bilaran på
tre utav de fyra proven. I mål kunde vi konstatera en att vi trots en
bra avslutning inte riktigt nådde ända fram till Ahlstrand. Vi
tog dock hem sträckpriserna och en 18 plats totalt. Detta var vi nöjda
med.
Tack Mariestads MS för en rolig tävling med snabba resultat. Nästa
tävling blir Dals den 5 maj.
LBC-rushen Lima MS 070310
Efter ett uppehåll sen i början på November var det nu dags
att inviga den nya säsongen. Då vi aldrig tidigare testat att åka
på snö och is skulle detta bli en helt ny upplevelse för oss.
Vi begav oss på fredagen upp till Lima för att där anmäla
och besiktiga bilen. Det var tyvärr lite töväder så det
diskuterades en del om hurvida vägarna skulle hålla för oss
som startade lite längre bak i fältet.
Efter en välbehövlig middag ägnade vi kvällen åt
att gå igenom noter och vi var även över hos Kristan
Johansson med team och "tjötade skit".
När vi vaknade upp på lördagen såg det ut att bli riktigt
fint väder. Solen lös och det var även ett par minusgrader
ute. Det såg ut att bli en riktigt fin rallydag. Vi var denna dag sammanslagna
med VOC och vi var 17 st ekipage i klassen varav 5 var Gr.E bilar. Dagens
utmaningar bestod av 5 SS på hela 10 mil.
SS1 Tandsjön 29 km
Då vi inte hade en aning om hur man åker på detta
underlag bestämde vi oss för att ta det lite lungt och känna
på det. Vägen var ganska uppkörd så i början gick
det lite trevande. Det kändes att det var ett tag sedan man satt i tävlingsbilen.
Sträckan flöt på fint men vi tappade mycket tid gentemot de
snabbaste Gr.E bilarna på sträckan.
Efter servicen där vi kunde kostatera att däcken höll ganska
bra begav vi oss vidare för att åka den lite kortare SS 2.
SS 2 Hisåsen 8 km
Inför sträckan bestämmde vi oss för att höja tempot.
Början på sträckan var snabb för att sedan bli lite krokigare
mot slutet. Det stod två bilar lite dumt till i början men de gick
bra att passera. Nu fungerade det bättre med körningen även
om det bitvis var lite avvaktande. Slutet gick ute på en myr där
det var lite hoppigt och kurvigt. Roligt när det svänger på!
I mål på sträckan kunde vi konstatera att det nu gått
bättre tidsmässigt. Andra tid på sträckan.
På servicen inför långsträckan satte vi på en
annan modell av lappi däck vilka skulle visa sig vara ett dumt val.
SS 3 Mosätra 39km
Dags för dagens längsta sträcka på hela 39 km.
Så långt har vi aldrig tidigare åkt så det skulle
bli en utmaning. Vi bestämmde oss för att åka på men
med säkerhetsmarginal för att inte göra bort oss. Sträckan
kan man säga innehöll det mesta en sträcka skall innehålla.
Mycket snabba partier men även krokiga och en del tjuvnyp. För vår
del gick det bra de första milen tills däcken vi valt kastade in
handuken. Nu blev det svårkört med en mycket orolig bil som inte
hade särskilt mycket fäste. Jag gjorde en liten förarmiss där
jag bromsade på mig och vi kanade ut lite i en snödriva dock utan
problem att komma därifrån. I mål på sträckan
kunde vi konstatera en andra tid trots dåliga däck. Vi tappade
dock en del tid mot Ahlstrand. Däcken hade inte många dubb kvar
så på servicen blev det till att byta däck igen.
SS 4 Örsjöberget 15 km
Dags för en "kort" sträcka, ja det känndes som att
allt under 2 mil var kort nu. Denna sträckan var mycket snabb och den
flöt på bra för vår del. Inga missöden och återigen
en andra tid denna gången dock i hasorna på Ahlstrand.
SS 5 Husomberget 12 km
Dagens sista sträcka och nu skulle vi ta bilen i mål. Det hade
mörknat så nu var ljusboxen på. Rolig sträcka där
vi dock aldrig fick in något flyt, slutet var riktiga serpentinvägar
nedför där vi inte riktigt fick till det. Vi kom dock i mål
på sträckan med en andra tid dock tappade vi alldeles för
mycket på sträckan så helt nöjda var vi inte.
I mål kunde vi konstatera en andra plats bland Gr. E bilarna och 9 av 17 totalt i klassen. Detta får vi trots allt vara nöjda med då detta var första tävlingen för i år och på snö överhuvudtaget. Vi stannade ytterligare en natt innan vi på söndagen begav oss hem till ett vårigt Göteborg! Nu ser vi fram emot en rolig grussäsong!